Začnime pravdepodobným koncom. Kauzy predražených zdravotníckych prístrojov (nie iba jedného CT v Piešťanoch) sa zametú pod koberec. A všetko sa vráti do starých koľají. Do tých, na ktorých sa roky – bez ohľadu na farbu vlády - vyvážali peniaze z údajne podvyživeného slovenského zdravotníctva. V rezorte je vždy dosť peňazí. Pacient si síce musí do nemocnice so sebou priniesť toaletný papier, ale to len preto, že zasvätení si z nemocníc odnášajú milióny.
Začnime teda možno naivným predpokladom, že verejné peniaze sú posvätné a že zdravie je to najdôležitejšie, čo máme. A dúfajme, že sa veta stane axiómou. V tom prípade by sa mala na peniaze práve v zdravotníctve aplikovať prísna regulácia a dohľad. A malo by sa prijať niekoľko opatrení, ktoré by mali zabrániť mrzačeniu zmrzačeného.
Po druhé: zákaz obchodovania štátu s firmami prepojenými s daňovými rajmi. Zoznam daňových rajov vydáva OECD. Ak by stopy štruktúry viedli do „Tax Haven“, znamenalo by to stop odtekania verejných peňazí práve tam. A bol by to pekný príspevok ministra financií k vyhlasovanému boju proti daňovým pirátom z Karibiku alebo domácim kolotočiarom s DPH.
Po tretie: zákaz používania prostredníkov tam, kde je možný priamy nákup. Alebo využiť autorizovaného obchodníka, ktorý sa postará o obslužné záležitosti súvisiace s nákupom. Nie, sprostredkovateľa, ktorý je niekedy tretím-štvrtým článkom v reťazi firiem hľadajúcich províziu.
Po štvrté: nezneužívať obchodné tajomstvo a zverejňovať celú dokumentáciu týkajúcu sa nákupu z verejných zdrojov, vrátane prieskumu trhu, dopytu, ponuky, cenových návrhov, špecifikácie zariadenia a súvisiacich prác a provízií... Malo by byť možné odsledovať celý proces od prvej informácie o cene zariadenia od výrobcu, povedzme, za 500 000, až po koniec reťaze s cenou od dodávateľa, povedzme, 1 500 000 eur. S tým súvisí aj zneužívanie odvolávania sa na obchodné tajomstvo. Dnes údajne nikto nevie, za koľko ponúka prístroj výrobca a ako presne sa na ňom ostatní nabaľujú. Keďže ide o „naše“ peniaze vylievané cez štátne nemocnice, musia byť pod prísnou verejnou kontrolou. Firma, ktorá nie je ochotná zverejniť údaje o cene, predsa nemôže byť partnerom štátu a nemôže ťažiť z peňazí daňovníkov.
Po piate: do správnych, dozorných rád alebo iných kontrolných orgánov štátu by mali byť nominovaní ľudia na profesionálnej úrovni so základnými morálnymi a etickými predpokladmi. Mier!
Smutné je, že aj keby sa predchádzajúce body do legislatívy nezapracovali, stále existuje dosť nevyužívaných mechanizmov na zabránenie vyhadzovaniu peňazí vidlami do vriec zasvätených. Spomeniem zákon o finančnej kontrole, o verejnom obstarávaní, úrady a zariadenia ako NKÚ, ÚV, MZSR, NBÚ, SIS, ÚBOK, GP SR, NS SR s konečnou v ÚVV Ilava.