CyberGame
StoryEditor

IT projektom roka 2022 sa stala CyberGame

28.10.2022, 00:00

Na začiatku bola náročná problematika a uzavretá komunita bezpečákov. Na konci to bolo uznanie v podobe hráčskeho nadšenia a prestížnej ceny.

Podľa hodnotenia zástupcov IT segmentu a odborných novinárov sa CyberGame stala IT projektom roka 2022. „Kľúčovými kritériami pre hodnotenie bol prínos pre cieľovú skupinu, originálnosť a unikátnosť riešenia a využívanosť výsledkov projektu,“ vysvetľuje predseda poroty Martin Drobný.

Dvadsiaty ročník IT Gala tak zároveň ocenil aj spojenie a spoluprácu rôznych sektorov. Až nechceným aktualizačným momentom sa stala napätá bezpečnostná situácia v kybernetickom priestore.

Ivan Kopáčik, ktorý zastupoval v porote ISACA, hovorí: „Názov je síce hravý, ale všetko ostatné zodpovedá podmienkam krutej reality. CyberGame bola reálna simulácia skutočného stavu a reálne sa môže používať ako skúška schopnosti a pripravenosti.“

Účastníci od dvanásť do šesťdesiat rokov

CyberGame má parametre kybernetického cvičenia a je koncipovaná tak, že obsahuje úlohy rôznej náročnosti. Odborným garantom súťaže bolo Národné centrum kybernetickej bezpečnosti SK-CERT a všetky úlohy vytvoril tím jeho profesionálov.

Súťaž bola rozdelená do štyroch tematických vetiev, účastníkom stačil na hru vlastný počítač a voľne dostupné analytické nástroje. Obsah tvorilo vyše päťdesiat jedinečných úloh a odborný garant prevádzkoval aj komunikačný kanál, poradenstvo a priebežne aktualizoval výsledky.

Hra trvala desať týždňov a pritiahla viac ako tisíc účastníkov. Hrali primárne programátori, študenti, odborníci kybernetickej bezpečnosti, pridali sa gameri, ale aj učitelia. Trojica víťazov – najlepší hráč s celkovým hodnotením, najlepšia hráčka a najlepší hráč študent leteli na exkurziu do malvérového laboratória do Toronta.

Priamo, komunitným šírením, cez médiá a sociálne siete oslovila téma kyberbezpečnosti odborníkov, akademický sektor aj širokú verejnosť.

Môžu sa „hrať“ aj firmy

Vzhľadom na mimoriadny záujem bude v novembri Cyber­Game prístupná v upravenej forme pre firmy, inštitúcie aj školy, čiže organizácie každého typu a veľkosti. Zo súťažnej hry sa tak stane tréningová platforma kybernetickej bezpečnosti s rôznymi úrovňami náročnosti.

Odborný garant súťaže pripravil na november desiatky úloh v štyroch hracích vetvách a sprístupní aj komunikačný kanál.

Každá organizácia, ktorá o to požiada písomne, dostane prístup do hráčskeho rozhrania. Následne sa tam môžu prihlásiť zamestnanci a vyskúšať si úlohy kyberbezpečnostných odborníkov. CyberGame sa dá poňať ako súťaž profesionálov, ale aj exkurzia záujemcov.

Ako ukázal prvý ročník, medzi hráčmi sa našli výnimočné talenty, a to dokonca bez predchádzajúcich skúseností v kybernetickej bezpečnosti.

„Plánujeme aktívne vyžívať CyberGame ako tréningovú plat­formu pre firmy a inštitúcie, priebežne ju aktualizovať a trikrát do roka ju otvoriť pre záujemcov,“ uviedol Rastislav Janota, riaditeľ SK-CERT. Tím CyberGame pripravuje už ďalší ročník s hlbokým presvedčením, že talenty si zaslúžia príležitosť.

 

menuLevel = 1, menuRoute = hn-special, menuAlias = hn-special, menuRouteLevel0 = hn-special, homepage = false
23. apríl 2024 17:30