StoryEditor

Digitalizácia firme šetrí peniaze aj otvára trhy. Zvládnete ju za pochodu

26.09.2022, 10:00

Nie je to jediná cesta, no ak chce byť firma na trhu úspešná, mala by sa na ňu vydať. Bez digitalizácie svojich procesov, bez využívania informačných technológií pri výrobe, ale aj logistike, predaji či nábore vlastných zamestnancov nevyhnutne stráca za konkurenciou. A predovšetkým: rýchle, neraz nepredvídateľné zmeny od COVID-19, cez energetickú krízu, až po vojnu na Ukrajine úplne narušili dodávateľské reťazce, postavili na hlavu cenové a prevádzkové kalkulácie a vytvorili ešte väčší tlak na úspory. „Dnes zosobňujú nestabilitu vyššie spomenuté okolnosti, o pol roka ich doplnia či nahradia iné. Preto je nevyhnutné mať k dispozícii technologické nástroje, ktoré uľahčia adaptáciu na očakávané, ale aj prekvapivé zmeny na trhu,“ vysvetľuje Martin Ferenec, generálny riaditeľ SAP Slovensko.

image

Martin Ferenec, generálny riaditeľ SAP Slovensko

Pavol Uhrin

Nemecký softvérový gigant sa po takmer trojročnej „pandemickej“ prestávke vrátil k organizácii pravidelného SAP Innovation Day, kde viac ako dvom stovkám zástupcov slovenských aj zahraničných firiem prezentoval svoj pohľad na vývoj podnikových IT technológií.

Získať schopnosť rýchlej reakcie

„Napriek rôznym príčinám vedú aktuálne krízy v podobe lockdownov v Číne, nedostatku mikročipov či vojny k tomu istému záveru. Je ním výpadok dodávateľov, zdrojov a logistických prepojení, na ktoré musia naši zákazníci veľmi rýchlo reagovať. Preto sme vlani v lete oznámili vytvorenie SAP Business Network, ktorého súčasťou je aj dobre známa SAP Ariba. Jej výhody už objavili aj slovenské firmy, pretože táto najväčšia obchodná sieť sveta im umožňuje prepojiť sa s dodávateľmi alebo odberateľmi okamžite a bez obmedzení. To dramaticky skracuje čas potrebný na riešenie akýchkoľvek výpadkov v dodávateľských reťazcoch,“ vysvetľuje Martin Ferenec.

Podľa generálneho riaditeľa SAP Slovensko je práve schopnosť okamžitej reakcie tým, čo dnes oddeľuje expandujúce firmy od ich menej úspešnej konkurencie. Spoločným znakom pre viaceré z prvých menovaných je prechod ich core aplikácií a IT riešení do cloudu. Mnohé z firiem čoraz viac oceňujú aj pozitívny vplyv tohto kroku na úspory energií a s tým spojené šetrenie nákladov.

No hlavným dôvodom, prečo slovenské podniky čoraz viac využívajú cloud computing, je rýchle nasadenie štandardizovaného riešenia. Dobrým príkladom je známa spoločnosť SLOVARM, ktorá vďaka programu RISE with SAP (umožňuje firmám jednoducho prejsť na cloudové riešenia, pozn. red) dokázala komplexný ERP nástroj SAP S/4HANA nasadiť za 9 mesiacov. „Druhou skupinou sú niektorí naši dlhoroční zákazníci, ktorí majú spočiatku obavy z výmeny tradičných veľkých systémov za štíhlejšiu a pružnejšiu cloudovú architektúru. No neistotu potom vystrieda práve oceňovanie získanej flexibility a odbúrania mnohých interných procesov a nákladov, čo účastníkom našej konferencie potvrdili zástupcovia ŽOS Vrútky,“ pokračuje Martin Ferenec.

Nie doživotne a bezpečnejšie

Cloudové riešenia, ako spomínané SAP S/4HANA, totiž umožňujú firmám rýchlo reagovať – nepotrebujú čakať na dodávky serverov pre vlastné on-premise riešenia, ani bojovať s nedostatkom odborníkov na trhu. IT oddeleniam odpadá starosť o infraštruktúru a to im uvoľňuje ruky pri agilnej implementácii inovácií. Navyše oproti svetu tradičných licencií cloud neznamená „upísanie“ sa softvéru v danej podobe natrvalo. Naopak, teraz sa kontrakty uzatvárajú na obdobie od-do s možnosťou adaptovať ich podobu presne podľa aktuálnych či očakávaných nárokov používateľa.

Prechod do cloudu zároveň rieši aj problém kybernetických hrozieb. „Zo strany bezpečnosti sa v SAP pozeráme na systémy zákazníkov v cloude, ako keby boli naše. Vyberáme si špičkové dátové centrá renomovaných dodávateľov a zároveň máme vlastné dátové centrá, ktoré sú každoročne certifikované. Dôkazov toho, že pri takomto prístupe je cloud už bezpečnejší ako držať si dáta na vlastných serveroch, je mnoho. Napríklad známej chorvátskej spoločnosti INA dokázali hacknúť len interné systémy, do toho, čo mali v cloude, sa nedostali,“ hovorí šéf slovenskej pobočky SAP.

image
Martin Barbier

Samotný presun do cloudu však na budovanie inteligentného podniku nestačí. „Podnik robí inteligentným schopnosť učiť sa zo skúseností, predpovedať problémy a využívať znalosti na inovácie,“ povedal na SAP Innovation Day Luis Alex Militaru, šéf SAP Business Technology Platform pre strednú a východnú Európu. Firmy aj pomocou prednastavených a štandardizovaných najlepších postupov pre jednotlivé odvetvia môžu urýchliť implementáciu inovácií. Platforma im umožňuje vykonať všetky potrebné kroky, aby sa vyznali vo svojich dátach v obchodnom kontexte a mohli na ich základe konať.

Príkladom, ako možno dátam dať zmysel, je udržateľnosť. „Na Slovensku sa často zužuje len na pojem zníženia emisií, no firiem sa dotýka oveľa viac faktorov. Už len z pohľadu regulátorov, sledovania uhlíkovej stopy produktov, či vytváraní informačných databáz pre dodávateľov a odberateľov sa bavíme o tak obrovskom objeme dát, že pomocou klasickej excelovskej tabuľky sa takýto reporting nedá zvládnuť. Pretože manažmenty potrebné informácie vo svojich systémoch neraz všetky majú, len ich treba nájsť, analyzovať, agregovať, vytvoriť z nich výstup a tento kontinuálne upravovať. To nie je jednoduché. Preto sme práve pre komplexné riadenie problematiky udržateľnosti vyvinuli nástroj SAP Sustainability Control Tower,“ vysvetľuje Martin Ferenec s tým, že samotný SAP sa zaviazal byť v roku 2023 už uhlíkovo neutrálnou organizáciou.

Pomohol aj zvyk zdieľať svoje súkromie

Presun do virtuálneho sveta sa v slovenských podmienkach veľmi zrýchlil počas uplynulých dvoch rokov. Podniky do toho tlačí snaha expandovať do zahraničia a hľadať nových zákazníkov. Pre agilné a kvalitné riadenie biznisu už nepostačujú systémy staré 10 či dokonca 15 rokov, ktoré sa aj napriek modernizácii už stali zbytočne robustnými a neefektívnymi. Svoju úlohu zohral i technologický rozvoj – manažéri aj v osobnom živote množstvo osobných dát zdieľajú na internete a ukladajú v cloude. A tak prestávajú mať z tohto trendu strach aj v biznisovom svete.

A aká dlhá cesta stojí pred stredne veľkým podnikom, ktorý sa pre digitalizáciu svojho fungovania rozhodol v tejto chvíli? „Po vyjasnení požiadaviek a nárokov zákazníka sa pri public cloude bavíme o procese trvajúcom 6 až 12 mesiacov. Dôležité je zdôrazniť, že dnes už implementácia nového IT riešenia neznamená prerušenie či obmedzenie prevádzky firmy. Samozrejme istá súčinnosť zo strany jej zamestnancov je potrebná. Procesy však dokážu bežať paralelne popri starom systéme a nahradzovať ho či už postupne, alebo naraz k stanovenému termínu,“ potvrdil Martin Ferenec. Pri špecifických nárokoch používateľov a detailnejších úpravách softvéru presne na mieru ich potrieb sa proces implementácie môže o niekoľko mesiacov natiahnuť.

 

 

 

 

menuLevel = 1, menuRoute = hn-nativ, menuAlias = hn-nativ, menuRouteLevel0 = hn-nativ, homepage = false
19. apríl 2024 06:29