StoryEditor

Legenda nazvaná Zero: Američanom dlho trvalo, kým zistili, ako v súboji s japonskou stíhačkou uspieť

01.07.2020, 10:25
Autor:
ČTKČTK
Najúspešnejšie japonské lietadlo druhej svetovej vojny zaradili do služby pred 80 rokmi.

Na tichomorskom bojisku sa objavila ešte predtým, než flota pod vedením admirála Isorokua Jamamota napadla v decembri 1941 americkú základňu Pearl Harbor a v službe vydržala až do konca druhej svetovej vojny.

Japonská stíhačka Mitsubishi A6M, známa ako Zero, ktorú japonské ozbrojené sily zaradili do služby 1. júla 1940, patrí k najznámejším bojovým lietadlám tohto konfliktu. Celkovo ich Japonci vyrobili približne 11-tisíc, do dnešných dní sa však z tohto počtu zachoval iba zlomok.

Zero – meno dostalo podľa nuly z poslednej číslice japonského letopočtu, jeho spojenecké kódové meno bolo Zeke – prekvapilo čínskych a neskôr amerických pilotov svojou rýchlosťou, obratnosťou a na stíhačku tiež neobvykle veľkým doletom, až okolo tritisíc kilometrov. V Tichomorí, kde stroj vyvinutý pre japonské lietadlové lode operoval, to ale bolo nevyhnutné.

Napríklad pri útoku na Pearl Harbor preleteli zerá 400 kilometrov, kým sa mohli zapojiť do boja. A potom sa museli ešte vrátiť na lietadlové lode.

Pre jeho súperov ale viac než dolet predstavovala najväčší problém obratnosť, v manévrovom súboji nemali spojenecké stíhačky proti zeru šancu. A netýkalo sa to iba trochu ťažkopádnych amerických lietadiel, ale aj britských spitfirov, ktoré v Európe úspešne čelili moderným nemeckým stíhačkám.

Stíhačky Mitsubishi A6M pripravené 7. decembra 1941 na palube japonskej lietadlovej lode Šókaku na prvú vlnu útoku na americkú základňu Pearl Harbor. Stíhačky Mitsubishi A6M pripravené 7. decembra 1941 na palube japonskej lietadlovej lode Šókaku na prvú vlnu útoku na americkú základňu Pearl Harbor. Wikimedia Commons

​„S metódami, ktoré Briti používali proti Nemcom a Talianom, by proti akrobatickým schopnostiam Japončíkov iba páchali samovraždu,“ poznamenal si americký generál Claire Lee Chennault.

Počas vojny Američania prišli s novými námornými stíhačkami, ktoré sa mali zerám vyrovnať, nebolo to však vďaka väčšej obratnosti. Spoliehali sa totiž na prevahu vo výkone a teda vyššiu rýchlosť.

„Nepúšťajte sa do súboja so zerom... Pri útoku musíte využiť výkon a rýchlosť... A keď sa vám zero ocitne za chvostom, musíte hneď zamieriť dolu do rýchlej zatáčky,“ píše sa v pokynoch pre pilotov lietadiel Grumman F6F Hellcat, ktoré vychádzali z priameho porovnania s ukoristeným zerom verzie 52.

Ani japonskí inžinieri totiž počas vojny nezaháľali a postupne svoje lietadlo vylepšovali. Zamerali sa najmä na zvyšovanie výkonu motoru. Pomer výkonu k hmotnosti pritom zostával oveľa lepší, než v prípade spojeneckých lietadiel. Trojtonové zero malo pôvodne ani nie tisíckoňové motory, v neskoršej verzii boli nahradené o pätinu výkonnejšou pohonnou jednotkou. Hellcat vážil dvakrát toľko a mal motor s výkonom 2 200 koní. Jeho zaťaženie krídel – od ktorého sa odvíja obratnosť – ale bolo takmer dvakrát vyššie.

Pre spojenecké stíhačky predstavovala najväčší problém obratnosť, v manévrovom súboji nemali proti zeru šancu. Pre spojenecké stíhačky predstavovala najväčší problém obratnosť, v manévrovom súboji nemali proti zeru šancu. Wikimedia Commons / San Diego Air and Space Museum Archive

​Prakticky počas celej vojny tak americkí piloti v Pacifiku využívali ako základnú taktiku proti zerám vrhnúť sa na nepriateľa z výšky, s prevahou v rýchlosti ho prekvapiť a potom zmiznúť v diaľke.

Daňou za obratnosť zera navyše bola prakticky nulová ochrana pilota. Kým americké lietadlá boli ťažko obrnené a dokázali vydržať aj vážne poškodenia, japonské stroje neposkytovali pilotovi, ale ani motoru či ďalším dôležitým mechanickým častiam, vlastne žiadne pancierovanie.

Subtílna konštrukcia – spolu s tým, že mnohé zerá sa ku koncu vojny používali aj k samovražedným útokom kamikadze – však spôsobili, že sa do dnešných dní zachovalo iba pár desiatok exemplárov tejto stíhačky. Spojenci okrem toho po vojne veľmi nestáli o to, aby sa v porazenom Japonsku vyskytovali výkonné lietadlá. Zerá síce používalo aj thajské letectvo alebo protiholandská gerila v Indonézii, nakoniec ich ale stretol podobný osud ako nemecké messerschmitty a focke-wulfy, čiže dočasné zabudnutie.

Americkí vojenskí leteckí špecialisti si prezerajú zero, ktoré bolo zostrelené počas bojov o ostrov Saipan. Americkí vojenskí leteckí špecialisti si prezerajú zero, ktoré bolo zostrelené počas bojov o ostrov Saipan. worldwarphotos.info

​Po rokoch sa však podarilo relatívne zachované lietadlá nachádzať v džungliach na tichomorských ostrovoch. Práve tam má svoj pôvod veľká časť z lietadiel, ktoré je dnes možné vidieť v múzeách v USA, Japonsku alebo v Austrálii. Často však ide o exempláre zostavené z niekoľkých rôznych lietadiel a mnohé diely si nadšenci museli sami vyrobiť.

Na prstoch jednej ruky sa ale dajú zrátať zerá, ktoré sú v stave schopnom letu. Väčšinou však vďaka americkým motorom, iba jedno má pôvodnú japonskú pohonnú jednotku.

01 - Modified: 2020-02-18 08:15:18 - Feat.: 0 - Title: Malý ostrov dobyli Američania za cenu ťažkých strát, do histórie sa tam zapísal aj rodák zo Slovenska 02 - Modified: 2017-09-20 21:08:01 - Feat.: 0 - Title: Prevratný bombardér sa stal symbolom vojnovej skazy Japonska 03 - Modified: 2020-03-09 10:23:50 - Feat.: 0 - Title: Voda v rieke vrela, tavili sa železné konštrukcie. Najničivejší nálet 2. svetovej vojny smeroval na Tokio 04 - Modified: 2019-09-07 20:03:56 - Feat.: 0 - Title: Nevedeli proti nim zasiahnuť, ani pred nimi varovať. Nemecké rakety V-2 si vyžiadali tisíce životov
01 - Modified: 2024-04-17 15:54:23 - Feat.: - Title: Zemetrasenie s magnitúdou 6,4 zasiahlo západ Japonska 02 - Modified: 2024-04-17 06:49:11 - Feat.: - Title: Japonsko vykázalo za marec prebytok zahraničného obchodu 03 - Modified: 2024-04-15 06:52:51 - Feat.: - Title: V Japonsku namerali 25 stupňov Celzia v najskoršom období roka 04 - Modified: 2024-04-12 19:41:22 - Feat.: - Title: Do Maďarska priletelo prvé vojenské dopravné lietadlo Embraer KC-390 určené ozbrojeným silám 05 - Modified: 2024-04-13 10:30:00 - Feat.: - Title: Prečo vlastne hovoríme, že niečo je OK? Pozreli sme sa na históriu výrazu, ktorý používame každý deň aspoň raz
menuLevel = 2, menuRoute = history/2-svetova-vojna, menuAlias = 2-svetova-vojna, menuRouteLevel0 = history, homepage = false
18. apríl 2024 12:46