Nemecký minister dopravy Volker Wissing podľa agentúry DPA vystrašil milióny nemeckých vodičov slovami o možných plošných zákazoch jazdy autom cez víkendy. Tie by podľa neho mohli byť potrebné, pretože len drastické opatrenia budú stačiť na to, aby Nemecko splnilo svoje klimatické ciele v oblasti dopravy.
"Povedal som občiankam a občanom pravdu," tvrdil dnes Wissing rozhlasovej stanici Deutschlandfunk v súvislosti so svojím štvrtkovým vyjadrením v liste predstaviteľom vládnej koalície, ktorá už mesiace neúspešne rokuje o prijatí reforiem zákona na ochranu klímy.
Tlak na vládu
Podľa agentúry DPA bolo cieľom 53-ročného politika vyvolať tlak na koaličnú vládu sociálnych demokratov, slobodných demokratov a Zelených, aby konečne došlo k posunu.
Spolu s tlakom prišla ale aj negatívna reakcia radu Nemcov, pre ktorých sú autá neoddeliteľnou súčasťou života, a tiež niektorých vládnych predstaviteľov, podľa ktorých by Wissing nemal vydávať nezodpovedné vyhlásenia a šíriť zbytočne strach.
Nemecko sa zaviazalo, že do roku 2030 zníži emisie skleníkových plynov o 65 percent v porovnaní s rokom 1990. Pre jednotlivé sektory ako priemysel, energetiku, bývanie alebo dopravu je stanovené maximálne ročné množstvo emisií.
Práve rezort dopravy ho však vlani prekročil, a nemecké zákony počítajú s tým, že v takom prípade musia zodpovedné vládne úrady prijať okamžité nápravné opatrenia.
Reštriktívne opatrenia
V pondelok má presné vyhodnotenie údajov za minulý rok predložiť skupina expertov pre klimatické otázky, a ministerstvá, ktorých sa to týka, potom majú tri mesiace na predstavenie okamžitých programov; tento rok teda do 15. júla.
V tomto kontexte prišli vyjadrenia ministra dopravy, podľa ktorého sa dajú emisie v jeho rezorte dostatočne obmedziť len "prostredníctvom reštriktívnych opatrení, ktoré sa ťažko vysvetľujú obyvateľom, ako sú napríklad rozsiahle a časovo neobmedzené zákazy jazdy o sobotách a nedeľách".
Len tak by podľa Wissinga bolo tento rok možné obmedziť škodlivé emisie o ďalších zhruba 22 miliónov ton ekvivalentu oxidu uhličitého, čo zodpovedá 15 percentám kilometrov prejazdených osobnými autami či viac ako desiatim percentám kilometrov prejazdených nákladnými vozidlami.
U niektorých ministrove slová vyvolali spomienky na ropnú krízu v 70. rokoch 20. storočia, keď bola o nedeľách štyrikrát zakázaná jazda na diaľnici.
Že by sa napokon zákazy znovu stali skutočnosťou, si ale pozorovatelia nemyslia. Koalícia totiž uvažuje o zmene klimatického zákona, ktorý by sledoval dodržiavanie klimatických cieľov ako celku, nie po jednotlivých sektoroch. Novela však stále ešte nie je schválená.