ILUSTRAČNÉ FOTO: TASR/Pavol Zachar
StoryEditor

Emisný škandál Volkswagenu. Automobilka nainštalovala podvodný softvér do 11 miliónov naftových áut

27.06.2023, 15:25
Autor:
ČTKČTK

V roku 2020 bol z účasti na škandále obvinený tiež bývalý šéf nemeckej automobilky Audi Rupert Stadler. Šéf Audi pôvodne vinu odmietal.

Vybrané údaje o emisnom škandále automobilového koncernu Volkswagen a o súdoch spojených s kauzou (nemecký súd uložil niekdajšiemu šéfovi Audi Rupertu Stadlerovi podmienečný trest):

Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia EPA 18. septembra 2015 obvinila koncern Volkswagen (VW), že do svojich vozidiel s naftovým motorom pod označením EA 189 vo verzii Euro 5 inštaloval softvér, ktorý umožňuje skryť skutočnú hladinu emisií, a tým sa snažil obísť zákony na ochranu ovzdušia. Softvér vedel rozpoznať, že motor pracuje v režime zodpovedajúcom požiadavkám laboratórnych testov výfukových plynov a zmenou nastavenia motora dočasne znižoval množstvo vznikajúcich oxidov dusíka, aby autá splnili zákonný limit.

image

Škoda Auto Slovensko robí elektromobilitu dostupnejšou vďaka výhodnému operatívnemu lízingu

Vyšetrovaniu čelia aj najvyšší manažéri

VW následne priznal, že tento softvér po celom svete nainštaloval zhruba do 11 miliónov naftových áut. Z toho pripadá asi päť miliónov áut na vlajkovú značku VW, vyše dva milióny na Audi, 1,2 milióna na značku Škoda a 700-tisíc na Seat. Škandál zasiahol v menšej miere aj ďalšie automobilky.

Koncern VW aj manažéri kvôli škandálu čelia viacerým žalobám a vyšetrovaniu. Koncern podľa dostupných informácií celosvetovo vyplatil na pokutách, odškodnom a programoch odkúpenia desiatky miliárd eur. Podľa agentúry AFP aj ďalších zdrojov ide o 30 miliárd eur. Najvyššiu sumu firma uhradila v Spojených štátoch.

Prvým odsúdeným kvôli škandálu sa stal inžinier Volkswagenu James Robert Lian, ktorý bol v auguste 2017 v USA odsúdený na 40 mesiacov väzenia a na pokutu. Doteraz najvyšší trest, sedem rokov väzenia, dostal v decembri toho istého roku manažér VW Oliver Schmidt.

Vyšetrovaniu čelia aj najvyšší manažéri automobiliek. Nemecká prokuratúra v septembri 2019 obvinila šéfa koncernu Volkswagen Herberta Diessa, ktorý vlani na funkciu rezignoval, a predsedu dozornej rady a šéfa holdingovej spoločnosti Porsche SE Hansa Dietera Pötscha, že zámerne neposkytli investorom včasné informácie o finančných dôsledkoch emisného škandálu, a tým neoprávnene ovplyvnili cenu akcií podniku.

Šéf Audi najprv odmietal vinu

Volkswagen obvinenia oboch predstaviteľov automobilky odmietal a označil ich za nepodložené. Obaja vedúci manažéri VW sa v roku 2020 dohodli na ukončení trestného konania výmenou za platbu 4,5 milióna eur každý.

V apríli 2019 prokuratúra v Braunschweigu obžalovala tiež bývalého šéfa koncernu Martina Winterkorna z podvodu, proces sa začal v septembri 2021. Berlínska prokuratúra v roku 2021 v spojení s kauzou obžalovala Winterkorna tiež z krivej výpovede. Winterkorn pred nemeckým parlamentom uviedol, že o manipuláciách s výfukovými testami pred prepuknutím kauzy nevedel. Winterkorn na miesto šéfa spoločnosti rezignoval týždeň po tom, ako škandál vyšiel najavo. Zodpovednosť zaň však odmieta.

image

Ako vychladiť auto čo najrýchlejšie? Nerobte z neho pojazdnú chladničku, nevypláca sa to

V roku 2020 bol z účasti na škandále obvinený tiež bývalý šéf nemeckej automobilky Audi Rupert Stadler. Šéf Audi pôvodne vinu odmietal. Podľa súdu ale musel najneskôr od júla 2016 vedieť, že mohlo dochádzať k manipulácii s hodnotami výfukových plynov. Napriek tomu nariadil, aby sa v predaji upravených vozidiel pokračovalo až do začiatku roka 2018.

Začiatkom tohto mája tím jeho obhajcov oznámil, že Stadler je v kauze falšovania dieselových emisií pripravený priznať sa k podvodu výmenou za podmienečný trest a finančný postih 1,1 milióna eur. Stadler 16. mája priznal vinu, a je tak prvým členom predstavenstva koncernu, ktorý tak na súde urobil. Stadler sa v júni 2018 stal najvyšším vedúcim predstaviteľom koncernu VW, ktorý bol vo funkcii kvôli škandálu zatknutý. Vo vyšetrovacej väzbe strávil zhruba štyri mesiace, počas ktorých s ním koncern Volkswagen po vzájomnej dohode rozviazal pracovný pomer. Dnes nemecký súd Stadlerovi uložil podmienečný trest väzenia v trvaní 21 mesiacov.

01 - Modified: 2023-06-24 10:18:41 - Feat.: 1 - Title: Európske automobilky pravdepodobne stratia podiel na globálnom trhu 02 - Modified: 2023-06-15 12:14:39 - Feat.: 0 - Title: Úspešný biznismen, ale aj obdivovateľ Hitlera. Henry Ford dokázal urobiť z automobilu vec dostupnú všetkým 03 - Modified: 2023-06-14 12:26:54 - Feat.: 0 - Title: Poznáme najhodnotnejšie značky sveta. Víťaz rebríčka je rovnaký ako vlani 04 - Modified: 2023-06-09 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Chytrí Poliaci. Investujú do infraštruktúry, diaľnice stavajú násobne rýchlejšie, ich ekonomika poráža českú 05 - Modified: 2023-06-06 15:41:48 - Feat.: 1 - Title: Slovenskú ekonomiku potiahli investície. V pluse ju podržia eurofondy 06 - Modified: 2023-06-06 11:41:15 - Feat.: 1 - Title: HDP v úvode roka potiahli automobilky, podľa analytikov ho brzdila domáca spotreba
01 - Modified: 2024-04-25 18:59:51 - Feat.: - Title: Biden bojuje proti zmene klímy. USA zverejnili pravidlá na zníženie emisií pri výrobe elektriny 02 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 03 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 04 - Modified: 2024-04-24 12:28:15 - Feat.: - Title: Nemecká vláda očakáva v najbližších rokoch ďalší pokles zadlženosti 05 - Modified: 2024-04-24 12:17:40 - Feat.: - Title: Výsledky Boeingu v prvom kvartáli prekonali očakávania trhu
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
28. apríl 2024 22:41