Tesle klesol v prvom štvrťroku napriek vyšším tržbám čistý zisk medziročne o 24 percent na 2,5 miliardy dolárov. Automobilka to uviedla vo svojom stredajšom oznámení po skončení burzového obchodovania. Na vine je podľa tlačových agentúr prudké zlacňovanie vozidiel, ktoré zanecháva stopy na obchodnej bilancii amerického výrobcu elektromobilov.
Tržby stúpli v prvých troch mesiacoch roka o 24 percent na 23,3 miliardy dolárov, analytici odhadovali, že budú o niečo vyššie. Akcie Tesly po oznámení výsledkov klesli takmer o štyri percentá. Od začiatku roka sa však ich cena zvýšila o 50 percent.
Tesla v prvom štvrťroku dodala na trh 422 875 elektromobilov. Spoločnosť tak vyrovnala svoj doterajší rekord, no zaostala za očakávaniami. Jej šéf Elon Musk tento rok zvýšil predaj niekoľkoročnými kolesami znižovania cien. Trpí tým ziskovosť – prevádzková zisková marža Tesly medzikvartálne klesla z 16,0 percenta na 11,4 percenta. Pred rokom bola ešte 19,2 percenta. Tesla je v tejto oblasti napriek tomu stále napred. Marže Fordu a General Motors nedávno predstavovali pre porovnanie päť a sedem percent, uvádza agentúra DPA.
Musk nižšie ceny odôvodňuje tým, že chce, aby elektromobily boli masovo dostupné. Dopyt nepostačuje. Tesla však v minulom štvrťroku vyrobila o 18-tisíc vozidiel viac než ich predala. "Tesla prechádza ťažkou fázou. Zásoby rastú,“uviedol analytik Gene Munster z investičnej spoločnosti Deepwater Asset Management. Analytici vidia Muskovu agresívnu cenovú politiku ako reakciu na rastúcu konkurenciu v biznise s elektrickými autami, ktorý sa stáva z okrajovej záležitosti masovým trhom.
Musk v stredu podľa agentúry Reuters povedal, že Tesla pravdepodobne tento rok uvedie na trh technológiu plne samočinného pohonu. Tá by podľa neho mala vytvoriť značné zisky, ktoré kompenzujú tlak na maržu.
Do výroby elektromobilov sa medzitým nielen kvôli naliehaniu úradov zapojili aj zavedené automobilky. Aby si Tesla udržala konkurenčnú výhodu a obhájila postavenie na trhu, nemá inú možnosť, ako lákať zákazníkov na nižšie ceny, píše agentúra DPA. Firma však podľa vlastných vyjadrení predpokladá, že si napriek znižovaniu cien udrží do budúcnosti jednu z najvyšších ziskových marží v automobilovom priemysle. Tesla sa tiež drží ambiciózneho cieľa rozširovať výrobu s ročným tempom rastu 50 percent a verí, že je stále na dobrej ceste dodať tento rok zákazníkom približne 1,8 milióna vozidiel.