Šírenie koronavírusu v Číne a Hongkongu škodí dopytu po luxusných výrobkoch. Uviedla to dnes britská spoločnosť Burberry, známa vďaka šatkám a kabátom s typickým vzorom béžovo-červeno-čiernej kocky.
Priemysel s luxusným tovarom patrí podľa agentúry Reuters k sektorom, ktoré dopady choroby môžu zasiahnuť najviac a znemožniť mu pre tento rok rast tržieb.
Firmy rušia pobočky
Svoje pobočky v regióne uzatvára a prognózy zisku znižuje väčšina luxusných značiek od Burberry až po amerického výrobcu kozmetiky Estée Lauder. Ázijský trh je pre nich pritom kľúčový.
"Nákupné centrá sú uzavreté, niekoľko málo obchodov, ktoré ešte nezavreli, má skrátenú otváraciu dobu a hlavne ustala návštevnosť," povedal Reuters Stefano Sassi, generálny riaditeľ talianskej luxusnej značky Valentino.
Burberry dnes znížila svoj odhad tohtoročného zisku a uviedla, že na pevninskej Číne zavrela viac ako tretinu svojich obchodov. Firma oznámila, že čínski turisti v Európe síce chuť míňať zatiaľ nestrácajú, ale na tržbách sa v najbližších týždňoch podpíšu množiace sa cestovné obmedzenia.
Čína je kľúčový trh
Čínski zákazníci predstavujú viac ako tretinu všetkých kupujúcich luxusného tovaru. Väčšinou si ich kupujú v zahraničí. Čínsky klienti v priemere utratia v Európe za jeden nákup 790 eur. Pokiaľ sa však rozhodnp kúpiť si šperk, vyšplhá sa suma až na 2800 eur, uvádza finančná spoločnosť Planet.
Analytici z banky UBS, na ktorých sa odvoláva agentúra AFP, pripomínajú, že v rokoch 2002 a 2003, kedy sa svetom šírila nákaza SARS, predstavoval podiel čínskych spotrebiteľov na nákupoch luxusného tovaru menej ako desať percent. Teraz je to približne 33 percent.
Odhady znižujú aj ďalší
Tento týždeň znížili svoje finančné výhľady na tento rok aj ďalší veľkí producenti luxusného tovaru - Michael Kors, Versace alebo Jimmy Choo. Spoločnosť Ralph Lauren zavrela v Číne polovicu zo svojich 110 obchodov. O tom, že sa podnikanie v krajine zastavilo, hovorí aj výrobca šperkov Pandora.
Vlastník firmy Louis Vuitton, francúzsky luxusný konglomerát LVMH, uviedol, že ak by sa šírenie vírusu zastavilo do konca marca, nebol by jeho vplyv na podnikanie tak zlý. Len vo štvrtom štvrťroku však firma vykázala v samotnom Hongkongu, kde ju poškodili aj protivládne demonštrácie, pokles tržieb o 40 percent.
Tento majiteľ viac ako 60 obchodných značiek luxusného tovaru, ktorý nedávno kúpil amerického výrobcu šperkov Tiffany, je pritom podľa analytickej spoločnosti Bernstein práve vďaka silnej pozícii na americkom trhu v lepšej situácii ako jeho konkurenti.
Iné luxusné koncerny ako sú Richemont, Swatch alebo Kering závisia od čínskych klientoch oveľa viac. Podľa Bernsteinu im Číňania vytvárajú od 45 do 59 percent tržieb.