Úspech štrajku za vyššie mzdy v maďarskom závode Audi podčiarkol závislosť nemeckého automobilového priemyslu na pracovnej sile zo strednej Európy, píše na svojom webe denník Financial Times (FT).
Automobilka Audi stále vyhodnocuje, koľko ju v stredu ukončenie niekoľkotýždňovej prerušenej výroby zo strany členov odborov stálo.
Štrajk v Audi Hungaria, ktorý sa skončil dohodou s vedením:
A maďarský protest vyvolal vrásky aj na čele ostatných kapitánov nemeckého priemyslu, ktorí sa na lacnú a pomerne kvalifikovanú pracovnú silu v blízkych krajinách strednej Európy doteraz samozrejme spoliehali.
Úspešný štrajk
Až 13 tisíc zamestnancov továrne dcérskej firmy nemeckého Volkswagenu v Györi si vyrokovalo 18 percentné navýšenie miezd a odbormi organizovaný štrajk narušil aj výrobu doma v Nemecku.
Úspešný štrajk v krajine, kde odbory hrajú len zanedbateľnú úlohu, by podľa pozorovateľov mohol povzbudiť aj pracovníkov z iných sektorov. Generálny štrajk už ohlásili na 14. marca odbory, ktoré zastupujú zamestnancov maďarskej verejnej sféry.
"Fakt, že (členovia odborov) mali so svojimi požiadavkami úspech a dostali takmer všetko, čo chceli, ukazuje, ako sú nemecké automobilky závislé na svojich dodávateľských reťazcoch v strednej a východnej Európe," povedal denníku Milan Nič z Nemeckej spoločnosti pre zahraničnú politiku.
Situácia nemeckých výrobcov áut pritom nie je jednoduchá. Zápasia sa s tlakom politikov a verejnosti na odklon od výroby zameranej na naftou poháňané vozidlá smerom k elektromobilom. Dieselové autá čelia v Európe rastúcim výčitkám za ich úlohu v znečisťovaní ovzdušia.
Závislosť nemeckých výrobcov a pracovníkov zo strednej Európy je pritom vzájomná, pokračuje denník. Továreň Audi v Maďarsku sa na vývoze tejto krajiny podieľa deviatimi percentami a zodpovedá za približne 1,4 percenta maďarského hrubého domáceho produktu (HDP). Maďarská ekonomika sa v súčasnosti bez zahraničných automobiliek nezaobíde. V roku 2017 vytvorili asi 30 percent maďarskej priemyselnej výroby.
Nespravodlivé rozdiely v mzdách
Ale v Maďarsku podobne ako v Poľsku, na Slovensku alebo v Českej republike ubúda pracovná sila. V treťom štvrťroku minulého roka sa podľa Eurostatu mzdy v priemysle a stavebníctve medziročne zvýšili v Maďarsku o deväť percent a v Českej republike a na Slovensku stúpli o sedem percent. A štrajk v Audi ukazuje, že budú musieť ísť hore ďalej, píše FT.
O nespravodlivé rozdiely v mzdách v rámci regiónu sa opierala aj argumentácia maďarských odborov. Tie uvádzali, že zamestnanci tovární Audi a ďalších dcérskych firiem Volkswagenu zarábajú v Poľsku o 39 percent viac, v Českej republike o 25 percent a na Slovensku o 28 percent viac.