Zlá dohoda o brexite môže stáť automobilový priemysel desaťtisíce pracovných miest a ohroziť produkciu najväčšej britskej automobilky Jaguar Land Rover (JLR), varoval jej šéf Ralf Speth.
Speth upozornil, že automobilka nebude môcť vyrábať, ak colné kontroly po brexite spôsobia, že sa z diaľnice vedúcej z a do juhoanglického prístavu Dover, ktorá sa používa na transport súčiastok, stane pre zápchy "parkovisko".
Britský automobilový priemysel, ktorý zamestnáva 850 tisíc ľudí, je v prevažnej miere je v rukách zahraničných vlastníkov a je závislý od dodávateľských a distribučných sietí rozprestretých po celom svete, ale predovšetkým po EÚ, ktorá je jeho najväčším exportným trhom.
Podľa Spetha je slobodný prístup k jednotnému trhu EÚ pre Jaguar Land Rover, ktorý vlani vyrobil takmer tretinu z 1,67 milióna áut vyprodukovaných v Británii, rovnako dôležitým pre jeho biznis, "ako sú kolesá pre naše autá".
Takisto varoval, že dlhodobý problém s nízkou produktivitou v Británii sa môže ešte spojiť s dohodou o brexite, ktorá zníži konkurencieschopnosť krajiny.
Jaguar Land Rover, ktorý otvára závod na Slovensku, tvrdí, že už teraz je pre automobilku výroba lacnejšia v zahraničí. "Výroba napríklad vo východnej Európe je o tisíce libier lacnejšia než v Solihulle a aké rozhodnutia budem nútený urobiť, keď brexit bude znamenať nielen, že sa zvýšia náklady, ale aj to, že nedokážeme vyrábať autá načas a za predpokladané náklady?" Dodal, že akékoľvek problémy na hraniciach ohrozia výrobu.