StoryEditor

Ryan zmenil nebo nad Európou

05.10.2007, 00:00
Zomrel zakladateľ najkontroverznejšej leteckej spoločnosti Ryanair.Bol dráč. Začínal z ničoho a na konci svojho života patril k desiatim najbohatším Írom s majetkom vyše miliardy eur. Pravda, odhadom, keďže za svoj druhý domov si zvolil práve Monako.

Bol syn železničiara, ktorý si splnil svoj detský sen - mať raz vlastnú leteckú spoločnosť. Tony Ryan, ktorý v stredu zomrel po dlhej chorobe vo veku 71 rokov, nielenže založil v Európe prvú a doteraz najväčšiu nízkonákladovú leteckú spoločnosť Ryanair, ale tá sa s počtom 50 miliónov prepravených pasažierov zaradila v konkurencii s klasickými aerolinkami na tretie miesto v Európe. A hoci Ryanair patrí medzi najkontroverznejšie spoločnosti pre svoj prístup k pasažierom, obľúbená je aj na Slovensku. Prvé lietadlo tu pristálo v septembri 2005 a za dva roky podľa informácií slovenskej pobočky Ryanair, prepravila spoločnosť 900-tisíc pasažierov.
Ťah na bránku
Ryan založil spolu s ďalšími dvoma spoločníkmi Ryanair v roku 1985 až ako 49-ročný. Jeho začiatky sú síce tiež spojené s leteckou dopravou, no viac s klasickou červenou čiapkou, keď v osemnástich rokoch ako člen pozemného personálu nakladal batožinu do lietadiel. Postupne sa vyšvihol do funkcie dispečera v štátnych aerolinkách Aer Lingus v Shannone na juhozápade Írska, až sa dopracoval k tomu, čo ho bavilo - lízingu. Netrvalo dlho a v roku 1975 si založil vlastnú lízingovú firmu Guinness Peat Aviation s kapitálom 50-tisíc dolárov.
"Vďaka Ryanovi je dnes Írsko jedným z najväčších svetových centier lízingu lietadiel," poznamenal írsky premiér Bertie Ahern. Faktom je, že len v samotnom Shanonne dnes pôsobí okolo dvadsiatky takýchto lízingoviek, ktoré vďačia za existenciu a úspechy práve Ryanovi, respektíve ľuďom, ktorí boli na začiatku v jeho tíme.
O Ryanovi sa verejnosť veľa škandalózneho nedozvedela. Hoci mal majetky po celom svete, do zoznamu najbohatších ľudí sveta Forbes sa nikdy nedostal. To, že mal aj žrebčince a pár viníc, nepriťahovalo takú pozornosť. Tá sa skôr sústredila na jeho investíciu za 10 miliónov eur - školu podnikania v Dubline nesúcu jeho meno - Tony Ryan Academy for Entrepreneurship.
Dokonca málo sa vie o jeho troch synoch - Cathalovi, Shaneovi a Declanovi, ktorých postupne zasväcoval do podniku. Jeho pravou rukou bol totiž od začiatku podnikania Michael O'Leary, ktorý sa aj stal výkonným riaditeľom Ryanair. Tony Ryan si síce nechal podiel v spoločnosti, no ku koncu života sa orientoval aj na investície do leteckých spoločností v Ázii. V Tiger Airways napríklad vlastnil 16 percent akcií.
Škandalózna spoločnosť
Bolo to v podstate Ryanove rozhodnutie, založiť nízkonákladovú leteckú spoločnosť, podobnú americkej Southwest Airlines. Napriek počiatočným ťažkostiam z roka na rok brala konkurencii pasažierov aj takými trikmi, ako ponuky leteniek bez letiskových poplatkov či daní, čo robí dodnes. "Žiadne poplatky, ale ani žiadny servis, hrubosť, drzosť a bezcharakternosť," tak prístup spoločnosti a personál charakterizovala pred rokom na základe výsledkov prieskumu britská stanica BBC.
Veľkú "zásluhu" na tom, že sa v roku 2006 stala Raynair aj najneobľúbenejšou spoločnosťou, mal spomínaný O'Leary, ktorý bol napriek škandalóznemu správaniu a charakteristickému "používaniu štyroch písmen" v komunikácii najmä s verejnosťou, pod akousi Ryanovou ochranou. O'Leary si nič nerobí z toho, že sa praktikami spoločnosti, najmä pokiaľ ide o klamlivú reklamu, neexistujúci servis pre pasažiera v prípade zrušenia letu spoločnosťou, alebo žiadna pomoc v prípade meškania letu a straty nadväznosti na ďalší od inej spoločnosti, zaoberal aj Brusel.
Na druhej strane je pravda, že aj vďaka O'Leary si Ryanair drží naďalej prvenstvo v nízkoprepravných letoch a na 72 strojoch prevádzkuje ročne až 556 letov do 26 krajín. "Expanzia pokračuje. Rozširujeme európsku sieť so 70 novými linkami," l spresnila spoločnosť októbrové zámery. Pribudnúť by mala Barcelona, Dublin, Düsseldorf, East Midlands, Liverpool, Madrid, Pisa a Štokholm.
Dokonca O'Leary prekvapil aj vyhlásením, že spoločnosť by rada ponúkla cestovanie aj v prvej triede a od roku 2009 rozšírila svoj vozový park o Boeing 787 a Airbus A350 XWB. Pravda, oba tieto stroje by v najlepšom mohla mať k dispozícii až po roku 2012.
Hocijako, obavy z budúcnosti Ryanair nik po smrti zakladateľa mať nemusí. "Zmenil nebo nad Európou, to by mal mať napísané na jeho epitafnej doske," poznamenal jeden z jeho blízkych spolupracovníkov, bývalá rugbyová hviezda Anthony O'Reilly. A ako dodal terajší šéf Ryanairu, "zostane jedným z najväčších Írov 20. storočia".

Ryanair na Slovensku
- prvé lietadlo Boeing 737-800 pristálo na letisku v Bratislave 27. septembra 2005
- z Bratislavy denne lieta do Frankfurtu, Milána, Londýna, Dublinu, Nottinghamu a Brém
- pripravujú sa lety do Štokholmu (od 10. októbra), Barcelony (od 7. novembra) a Bristolu (od 8. novembra)

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
28. apríl 2024 07:30