StoryEditor

Chrysler sa znovu ocitol v kríze

15.02.2007, 23:00
Po dvoch ziskových rokoch sa americká automobilka Chrysler znova dostala do krízy. A tak šéf materského koncernu DaimlerChrysler Dieter Zetsche ohlásil tvrdé sanačné opatrenia.Koncern na svojej stránke informuje, že do roku 2009 sa pracovná sila zníži o trinásťtisíc ľudí, čiže o šestnásť percent. Okrem toho zatvorí továreň v Newarku a zníži kapacitu o 400-tisíc vozidiel.

Po dvoch ziskových rokoch sa americká automobilka Chrysler znova dostala do krízy. A tak šéf materského koncernu DaimlerChrysler Dieter Zetsche ohlásil tvrdé sanačné opatrenia.
Koncern na svojej stránke informuje, že do roku 2009 sa pracovná sila zníži o trinásťtisíc ľudí, čiže o šestnásť percent. Okrem toho zatvorí továreň v Newarku a zníži kapacitu o 400-tisíc vozidiel. Daimler zároveň mieni investovať 2,3 miliardy eur, v prepočte 79,1 miliardy korún, do nových modelov a motorov, a na materiáli chce ušetriť 1,2 miliardy eur. V rámci sanačného plánu sa koncern zbaví nestrategických oblastí činnosti, napríklad, prepravných služieb, a zatvorí distribučné centrum pre náhradné dielce v USA.
Daimler od tohto roka počíta s reštrukturalizačnými nákladmi vo výške jednej miliardy eur.
Dozorná rada koncernu necháva otvorené viaceré cesty. Zetsche vo vyhlásení uviedol, že nevylučujú žiadnu možnosť, inými slovami, riešením môže byť aj predaj tejto značky.

Úspory nestačia
Na úspech sanácie však nestačia iba úspory. Podľa odborníkov šetrenie nie je všeliekom na problémy Chrysleru, automobilka potrebuje dôslednosť a vhodnú stratégiu.
Svedčí o tom krátka životnosť predchádzajúcej sanácie, ktorú Zetsche uskutočnil v Chrysleri v roku 2001. Hoci podľa denníka Die Welt vtedy prepustil 26-tisíc ľudí a zatvoril šesť tovární, nestačilo to. Spočiatku vyzerala situácia Chrysleru pozitívne a dokonca otočila svet DaimlerChrysleru na hlavu. Kým v roku 2005 americká dcéra vygenerovala zisk 1,5 miliardy eur, v prepočte 51,6 miliardy korún, vlajková loď Mercedes-Benz pre problémy s kvalitou skončila s polmiliardovou stratou.
Zetscheho strategické chyby sa však prejavili. Predovšetkým nedokázal znížiť závislosť Chrysleru od amerického trhu a nesprávne odhadol jeho vývoj. Nestavil na malé a úsporné vozidlá, ale naďalej sa vyvíjali "smädné" terénne vozidlá a minivany.

Kto by chcel Chrysler?
Okolo prípadného predaja však vzniká závažná otázka. Kto by vlastne chcel kúpiť automobilku s takými problémami a finančnými záväzkami? Zdravotné a dôchodkové zabezpečenie stoja firmu 26 miliárd eur.
Zetsche podľa časopisu Manager Magazin údajne rokuje o predaji Chrysleru so šéfom General Motors Rickom Wagonerom. Rokovania sú údajne len v úvodnej etape, automobilky majú pred sebou celý rad otázok, najmä však o záväzkoch Chrysleru voči zamestnancom. Lenže s dôchodkovým a zdravotným zabezpečením má problémy aj GM, ktoré ho v porovnaní s Chryslerom stojí takmer dvojnásobok.
Jednou z možností je aj spolupráca zameraná na Áziu, ktorá by mohla zlepšiť šance Chrysleru na prežitie. Medzičasom už Daimler spolupracuje s čínskym výrobcom Chery. Práve vďaka Ázii by mohol Chrysler získať nový strategický význam pre materský koncern. Avšak za predpokladu, že sa mu podarí ponúkať lacné kompaktné modely pre reformné krajiny typu Číny a Indie. No má pred sebou ďalekú cestu - z celkovo 2,7 milióna áut značky Chrysler, Jeep a Dodge sa mimo Severnej Ameriky predalo iba dvestotisíc.

Z krízy do krízy
Chrysler od 80. rokov zažíva krízy priam so železnou pravidelnosťou.
Prvá vznikla koncom 70. rokov počas turbulencie na ropných trhoch. Legendárny šéf Chrysleru Lee Iacocca zachránil firmu vďaka štátnym zárukám. V roku 1983 vyvinul minivan Voyager a o dva roky neskôr vykázal Chrysler rekordné zisky.
Radosť netrvala dlho. V roku 1990 vybledla Iacoccova hviezda a Chrysler bol zase stratový. Bob Lutz stavil na luxusné terénne vozidlá a pickupy, o päť rokov neskôr prišli rekordné zisky.
Vysoké náklady, nesprávna cenová a modelová politika a hospodárska stagnácia v USA v roku 2000 uvrhla automobilku do novej krízy. Hviezdou sa stal Zetsche, vďaka ktorému v roku 2004 prišli prvé zisky. Úspech bol krátkodobý, pretože Chrysler sa znovu dostal do chronicky známeho stavu zvaného kríza.

Výsledky DaimlerChrysleru (v mil. eur)    
  2006 2005

Koncern

Obrat

151 589

149 776

Prevádzkový zisk

5 517

5 185

Výsledok

3 227

2 846

Predaj  (v tis. áut)

4 700

4 829

Počet zamestnancov

360 385

382 724

Mercedes Car Group

Obrat

54 579

50 015

Prevádzkový výsledok

2 415

- 505

Predaj  (v tis. áut)

1 252

1 217

Chrysler Group

Obrat

47 116

50 118

Prevádzkový výsledok

- 1 118

1 534

Predaj  (v tis. áut)

2 654

2 813

Truck Group

Obrat

31 988

30 368

Prevádzkový výsledok

2 020

1 606

Predaj  (v tis. áut)

537

530

Zdroj: DaimlerChrysler

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
17. december 2025 08:08