StoryEditor

Luxus sa obáva kobyliek

08.06.2007, 00:00
Móda a luxus sa v poslednom období stali vyhľadávaným akvizičným cieľom finančných investorov. Michele Norsa, šéf talianskeho výrobcu luxusného koženého tovaru Salvatore Ferragamo, tvrdí, že investori majú tendenciu vyciciavať tento sektor. "Luxus je dlhodobý biznis, ktorý stojí na dedičstve," povedal pre Financial Times Deutschland (FTD), kým investori sú zameraní na krátkodobú efektivitu.

Móda a luxus sa v poslednom období stali vyhľadávaným akvizičným cieľom finančných investorov. Michele Norsa, šéf talianskeho výrobcu luxusného koženého tovaru Salvatore Ferragamo, tvrdí, že investori majú tendenciu vyciciavať tento sektor. "Luxus je dlhodobý biznis, ktorý stojí na dedičstve," povedal pre Financial Times Deutschland (FTD), kým investori sú zameraní na krátkodobú efektivitu.

Kobylky útočia
Mnohí výrobcovia sa obávajú akvizičnej vlny zo strany investorov, ktorým už prischlo označenie kobylky. Jedným z prvých, ktorý toto označenie použil, bol nemecký politik Franz Müntefering. "Niektorí finanční investori sa neobťažujú myslieť na ľudí, ktorých pracovné miesta ničia. Zostávajú v anonymite, zlietajú sa na podniky ako kobylky, všetko zničia a odtiahnu ďalej," povedal pred dvomi rokmi.
Príležitostí pre investorov je dosť. Mnohí luxusní výrobcovia, ktorých ešte stále riadia zakladatelia alebo ich potomkovia, sa musia pripraviť na expanziu na globálne trhy. To ponúka investorom možnosť kapitálového vstupu a najväčšie šance majú tí, ktorí sa vo svete luxusu vyznajú.

Luxus ide na burzu
Výrobcovia luxusného tovaru sa dostali do centra záujmu investičného sektora pre vysoké zisky a marže. Nie je to tak dávno, čo fond Permira získal väčšinový podiel v kultovej značke Valentino, ktorému patrí aj nemecký Hugo Boss. Fond vtedy oznámil, že má záujem o úplné prevzatie koncernu.
Vítanou príležitosťou pre investorov je plánovaný vstup niektorých talianskych módnych firiem na burzu. Podľa FTD tento krok okrem Salvatore Ferragamo pripravujú aj známe módne domy Prada a Versace či klenotníctvo Damiani.
Ktoré značky napokon skončia v rukách finančných investorov, nedokáže nikto odhadnúť. Luxusná brandža má totiž svoje zákernosti. V prvom rade sú to veľké výkyvy v príjmoch a obchode, ktoré investori nemajú práve v obľube. Rozvoj tohto sektora totiž závisí v prvom rade od turistického ruchu, ktorý mimoriadne citlivo reaguje napríklad na terorizmus.

Ázia je trh budúcnosti
V prospech luxusu však hovorí jeden významný fakt: jeho klientela neustále rastie. Podľa najnovšej správy World Wealth Report sa počet boháčov s majetkom nad milión dolárov zvýšil o 6,5 percenta na 8,7 milióna. Milionári vo svete vlastnia celkovo 33,3 bilióna dolárov, píše FTD.
A to je presne cieľová skupina výrobcov luxusného tovaru. Najzaujímavejšia je Ázia a Rusko, kde počet boháčov rapídne rastie. Napríklad len v Indii sa počet milionárov v roku 2005 zvýšil o 19,3 percenta na 83-tisíc.
Ázijskí boháči sa radi skrášľujú luxusom z Európy a cena pri tom nehrá rolu. Kým v Európe patrí k bontónu zdržanlivosť na verejnosti, Číňania chcú svoj blahobyt ukazovať. Vzhľadom na vysoké dovozné clá je budúcnosť sektora v turistickom ruchu. Svetová turistická organizácia odhaduje, že do roku 2020 bude po svete cestovať zhruba sto miliónov čínskych turistov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
14. máj 2024 11:41