StoryEditor

V leteckej doprave stanovila kompenzácie EÚ

15.11.2005, 23:00
Cestujúcich z krajín EÚ chráni od februára tohto roku prísnejšia legislatíva únie, ktorá stanovuje výšku a spôsob kompenzácií nielen pri zrušení letu, ale aj pri odmietnutí prístupu na palubu a meškaní lietadla. Týka sa všetkých letov s odletom z letísk EÚ vrátane charterových. V prípade, že letisko v EÚ je iba cieľovou destináciou, na spomínanú ochranu má cestujúci nárok, ak využil služby leteckej spoločnosti z členského štátu únie a v tretej krajine nedostal žiadnu kompenzáciu. V prípade, že by si vybral iného prepravcu, dôležitý je právny systém v štáte, kde má táto firma sídlo. Pri poskytovaní kompenzácií však platí jedno základné pravidlo: odškodnenia sa netýkajú udalostí, ktoré nemohol dopravca ovplyvniť. Na kompenzácie nemajú právo ani ľudia cestujúci zadarmo alebo za zníženú cenu, ktorá nie je prístupná verejnosti.
Málo miesta, veľa leteniek
Častým problémom leteckých spoločností je takzvaný overbooking, teda prípad, keď firma predá viac leteniek, ako je miest na palube lietadla. Ak cestujúcemu spoločnosť odmietne prístup na palubu napriek tomu, že mal platnú letenku, musí mu ponúknuť finančnú kompenzáciu a pomoc. V prvom rade musí dopravca požiadať prípadných dobrovoľníkov, aby sa svojich miest vzdali. Čo za to dostanú, je vecou dohody. Na výber však musia mať medzi minimálne dvoma možnosťami. Prvou je finančná náhrada letenky, prípadne aj s bezplatným letom späť do pôvodného miesta odletu. Druhou možnosťou je náhradná doprava do konečnej destinácie.
Finančné náhrady
V prípade, že sa cestujúci nevzdá svojho miesta v lietadle dobrovoľne, má nárok na finančné odškodnenie. V závislosti od dĺžky letu a času meškania, ktoré prístup leteckej spoločnosti spôsobil, sa peňažná kompenzácia pohybuje od 250 do 600 eur (v prepočte 9 700 až 23 000 Sk). Okrem toho musí letecká spoločnosť cestujúcemu poskytnúť stravu a občerstvenie, ak je ďalší dostupný let až na ďalší deň, tak aj ubytovanie v hoteli. Pasažier, ktorý nedobrovoľne prišiel o miesto v lietadle, má tiež nárok aj na preplatenie letenky a náhradnú dopravu.
Na rovnakú pomoc ako v prípade odmietnutia nástupu na palubu má cestujúci právo aj vtedy, keď bol jeho let zrušený. Osobitné pravidlá však platia pre poskytovanie finančnej kompenzácie (250 až 600 eur). Tú musí cestujúci dostať vtedy, ak ho o zrušení letu spoločnosť neinformuje v dostatočnom časovom predstihu. Finančnú náhradu alebo vrátené peniaze by mal klient dostať do siedmich dní.
Dlhé meškanie
Pomoc musí letecká spoločnosť poskytnúť cestujúcemu aj vtedy, ak očakáva, že let, ktorý prevádzkuje, bude dlho meškať. Za dlhé meškanie sa považujú 2 hodiny pri letoch do 1 500 km. Ak je let dlhší, ale v rámci EÚ, je to trojhodinové meškanie, rovnako aj vtedy, keď ide o let mimo EÚ s trasou 1 500 až 3 000 km. V prípade ešte dlhších letov sa za výrazné meškanie považuje štvorhodinové oneskorenie. Pri takto dlhých meškaniach majú pasažieri nárok predovšetkým na jedlo a občerstvenie. Pri dlhom meškaní má pasažier právo aj dva krátke telefónne hovory alebo na odoslanie dvoch SMS správ, prípadne dvoch faxov. Ak je potrebné ubytovanie, cestujúcemu spoločnosť zaplatí hotel a dopravu medzi ním a letiskom. Ak už zdržanie presiahne 5 hodín, má klient nárok na vrátenie peňazí za letenku, náhradnú dopravu, prípadne aj na bezplatný odlet do miesta, z ktorého pôvodne letel.
Odškodné môže cestujúci požadovať aj od cestovnej kancelárie alebo organizátora zájazdu kdekoľvek na svete, ak neposkytne služby, ktoré si klient objednal na území EÚ. Týka sa to nezabezpečenia letu, ktorý je súčasťou zájazdu.

U koho sa dá sťažovať
- Ak letecká spoločnosť odoprie cestujúcemu jeho právo na kompenzáciu, môže ten podať sťažnosť príslušnému štátnemu orgánu.
- Jeho názov a adresu je možné získať od Europe Direct Freephone na bezplatnom telefónnom čísle 00 800 6 7 8 9 10 11.
- Na Slovensku je zodpovedným orgánom Slovenská obchodná inšpekcia.
- Ak je miestom odletu jedna z krajín EÚ, sťažnosť sa podáva v tejto krajine.
- Pri lete do EÚ z krajiny, ktorá nie je jej členským štátom, ale let prevádzkuje jedna z leteckých spoločností EÚ, sa má sťažnosť podať v krajine pristátia.
Zdroj: EÚ

Kompenzácia sa neposkytuje, ak sa let zruší
- dva týždne pred plánovaným letom
- medzi 14 a 7 dňami, ak náhradná doprava bude oproti plánovanému príletu meškať 4 hodiny
- menej ako 7 dní, ak náhradná doprava bude oproti plánovanému príletu meškať 2 hodiny
- z dôvodu, ktorý je mimo kontroly spoločnosti

Overbooking
Ide o situáciu, keď letecká spoločnosť predá viac lístkov, než je miest na palube lietadla. Je to pomerne bežný prístup a aerolínie sa ním snažia kompenzovať straty spôsobené pasažiermi, ktorí na let nenastúpia. Problém vzniká vtedy, ak chcú odletieť všetci, ktorí si letenku kúpili.

Druh letu Náhrada pri odmietnutí nástupu alebo zrušení letu   Náhrada za umiestnenie v nižšej triede Pri akom meškaní je nárok na jedlo
  Plná náhrada (v EUR) Pri akom meškaní je náhrada polovičná
Všetky lety do 1 500 km 250 do 2 hodín 30 % z ceny letenky nad 2 hodiny
Lety v rámci EÚ nad 1 500 km, mimo EÚ od 1 500 do 3 500 km 400 do 3 hodín 50 % z ceny letenky nad 3 hodiny
Lety mimo EÚ nad 3 500 km 600 do 4 hodín 75 % z ceny letenky* nad 4 hodiny**
* okrem letov medzi európskym územím a zámorskými francúzskymi departmentami
** pri meškaní nad 5 hodín má cestujúci právo vybrať si medzi vrátením celej sumy cestovného vrátane bezplatného letou do pôvodného miesta odletu a náhradnou dopravou do cieľovej destinácie
Zdroj: SOI
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/osobne-financie, menuAlias = osobne-financie, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
15. máj 2024 14:26