StoryEditor

Čo by sa malo stať?

04.12.2002, 23:00

Vyhlásenie dočasného šéfa Slovenských telekomunikácií (ST), Marka von Lillienskiold o obmedzení investícií Deutsche Telekom (DT) na Slovensku asi nikoho neprekvapilo. Nemecká spoločnosť dosiahla v priebehu 9 mesiacov tohto roka rekordnú stratu 24,5 mld. eur, tento rok nevyplatí žiadne dividendy, plus je vymenovaný nový šéf predstavenstva. Kvôli zníženiu nákladov chce DT do konca roku 2005 zrušiť svetovo približne 55-tisíc pracovných miest.
Doteraz DT preinvestoval na Slovensku okolo 580 mil. eur, čo z avizovanej 1 miliardy nie je ani 60 %. Je pritom pochopiteľné, že nejaká firma nechce investovať, ak nevidí návratnosť svojich investícií v reálnom čase. Je to pochopiteľné aj napriek tomu, že sa k tomu, nazvime to tak, "zmluvne zaviazala", pretože naposledy zverejnené skutočnosti dokázali to, čo už mnohí tušili. Bývalý prezident ST, Ladislav Mikuš už v apríli tohto roku avizoval nenaplnenie tohto záväzku a na otázku o možných dôsledkoch odpovedal: "Čo by sa malo stať?" Zmluva o kúpe a upísaní akcií Slovenských telekomunikácií je deravá ako rešeto a povoľuje zúčastneným stranám také možnosti operovať v nej s uvedenými skutočnosťami, o akých sa ostatným podnikateľom ani nesníva. Nie náhodou je táto zmluva doteraz utajená, označená značkou dôverné.
Pripisovať vinu ST alebo nebodaj DT je však podľa mňa nesprávne. Správajú sa tak, ako by sa na ich mieste správal každý, snažia sa využiť to, čo majú a maximálne oddialiť zlom, v tomto prípade zrušenie monopolu. Použili na to všetky prostriedky, ktoré mali k dispozícii, od predvedenia vlastnej predstavy zavedenia liberalizácie, až po lobing, po ktorom v priebehu niekoľkých týždňov nastal u piatich poslancov parlamentu 180-stupňový obrat v názore na potrebu novely telekomunikačného zákona. Neschválenie tejto novely prenechalo monopol v rukách ST o ďalší rok. Keď však otvoríme oči zistíme, že danú zmluvu neutajuje pred vlastnými občanmi nemecká ani slovenská firma, ale vláda SR a poslancov do parlamentu tiež nezvolili dané subjekty.
Konkrétnym dôvodom, ktoré M. von Lillienskiold uviedol pre otvorenie otázky investícií je fakt, že predstavitelia Deutsche Telekom pri podpise zmluvy o kúpe väčšinového podielu ST nadhodnotili vývoj slovenského telekomunikačného trhu o 20 až 30 %. Vtedy sa zaviazali investovať na Slovensku, aby vytvorili podmienky na rozširovanie pevných liniek na úroveň 45 % a aby zabezpečili úplnú digitalizáciu siete. Podľa ekonomickej encyklopédie je zisk odmenou pre podnikateľa za riziko, ktoré znáša. Ak DT odmieta znášať riziko za svoj zlý odhad trhu, podľa tejto jednoduchej poučky si nezaslúži ani zisk. Slovenské telekomunikácie dosiahli v minulom roku (2001) čistý zisk 3,922 mld. korún, čo predstavuje takmer 18-násobný medziročný nárast. Výška zvyšných investícií (420 mil. eur) je nepochybne vyššia. Mimochodom, dá sa pochopiť zvyšovanie cien o výšku inflácie, aj v prípade, ak zmrazenie cien vyvolalo potrebu dodatočného, dvoj- až trojnásobného zvyšovania. Cenovo senzitívny slovenský telekomunikačný trh však reagoval na túto akciu ST reakciou, ktorá znamenala viac než 100-tisíc odhlásených zákazníkov. Rast trhu mohol monopolný operátor určite ovplyvňovať, de facto si Deutche Telekom uvaril polievku sám. Okrem uvedených skutočností ostáva v hre aj fakt, že napriek tomu, že v ST nikdy pred vstupom DT nijaký marketing neexistoval. Asi by bolo lepšie, keby mala firma slovenského šéfa marketingu, ktorý by sa lepšie vyznal v špecifikách slovenského trhu a v mentalite klientov. Nemecký šéf marketingového oddelenia určite priniesol obrovské poznatky, nedokázal však dostatočne presvedčivo vysvetliť a vhodne odôvodniť zvyšovanie cien.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/komentare-a-analyzy, menuAlias = komentare-a-analyzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 04:49