Turecká mena má za sebou veľmi zlý rok. Z úrovne 4,5 líry za euro sa znehodnotila počas posledných dvanástich mesiacov postupne až na osem lír za jedno euro.
Prioritným cieľom tureckej centrálnej banky bude znížiť infláciu. Takisto sa bude snažiť eliminovať vysoké cenové výkyvy v rámci kurzu.
Čo to znamená v praxi pre turistov? Podobne ako v minulosti sa potvrdilo, že devalvácia miestnej meny nemá na ceny zájazdov vplyv. Na tie totiž vplýva celý rad faktorov od porovnateľnej cenovej úrovne v regióne až po dopyt.
Zásadné je tiež zakontrahovanie kapacít pred sezónou, ktoré dlhodobo prebieha v zahraničnej mene a touroperátori, poučení rokmi s príliš veľkou ponukou v last minute a výraznými stratami, nakupujú kapacity oveľa striezlivejšie. Menšia ponuka potom drží ceny pobytov hore. Ceny zájazdov do Turecka preto aj tento rok oproti minulej sezóne mierne narástli a nie je veľmi dôvod predpokladať, že na tom oslabenie líry niečo zmení.
Príležitosťou je však využitie lacnejšej líry pri nákupoch. V tomto roku sa turistom určite oplatí nakupovať v domácej mene namiesto v eurách. Tureckí obchodníci to, samozrejme, „skúšajú“ na turistov tým, že umelo navýšia ceny a kompenzujú tým slabšiu líru. Kto sa však nenechá odradiť a dokáže zjednávať s tureckými bankovkami v ruke, môže nakúpiť lacnejšie.
Pre budúcu sezónu nie je vylúčené, že turecká centrálna banka na jeseň opäť naštartuje nákupy domácej meny a docieli jej posilnenie. To len podporí pravdepodobné mierne zdraženie zájazdov na budúci rok. Napriek tomu Turecko ostane cenovo nižšie ako turistické destinácie v regióne ako Turecko či Izrael.
Autor článku je Patrik Mackových, analytik Topforex