StoryEditor

Škoda po 25 rokoch pohlcuje svoju matku Volkswagen, tvrdí nemecký expert

13.04.2016, 19:55
Autor:
ČTKČTK
Zo stratovej automobilky sa Škoda vypracovala na globálnu značku s veľkým potenciálom.

Keď pred 25 rokmi vstúpil nemecký koncern Volkswagen do mladoboleslavskej automobilky Škoda, nikto netušil, aký úspech česká značka v priebehu niekoľkých málo rokov dosiahne. Automobily z bývalého východného bloku boli vtedy považované za nespoľahlivé "hrdzavé šunky".

Škodu chcel kúpiť Renault

Štátna automobilka Škoda bola začiatkom deväťdesiatych rokov stratová. Vyrábala menej ako 200 tisíc vozidiel Favorit ročne a zamestnávala asi 21 tisíc ľudí. "Toto my robíme so štyrmi tisíckami ľudí," povedal vtedy k produktivite českého podniku manažér jednej americkej automobilovej značky.

Dnes vyrába Škoda viac ako milión áut ročne. A časy, keď sa snažila etablovať ako lacná značka pre menej náročných zákazníkov, sú dávno preč. Teraz je Škoda podľa nemeckého odborníka na automobilový priemysel Ferdinanda Dudenhöffa porovnateľná nielen so značkami ako je Ford alebo Opel, ale dokonca aj s vlajkovou značkou materského koncernu VW.

"Dalo by sa povedať, že dcéra Škoda pohlcuje svoju matku," povedal Dudenhöff agentúre DPA. "Skutočný Volkswagen, teda čistá kvalita a dobrý pomer cena-výkon, to je Škoda," dodal Dudenhöff.

Československo bolo po páde komunizmu považované za bránu ku sľubnému automobilovému trhu v strednej a východnej Európe. Škoda pritom takmer skončila nie v nemeckých, ale vo francúzskych rukách. O automobilku mal totiž začiatkom 90. rokov záujem aj francúzsky Renault, ktorý chcel využiť jej lacné pracovné sily na výrobu malých automobilov.

Škoda sa vypracovala na globálnu značku

Vtedajší český premiér Petr Pithart v jednom z rozhovorov s DPA povedal, že výber Volkswagenu bol vzhľadom k antipatiám voči Nemecku riskantným krokom, ktorý označil za "politickú samovraždu".

Niečo také je už dnes nepredstaviteľné. Škoda sa vypracovala na globálnu značku, ktorej najväčším trhom už nie je Česká republika, ale Čína. Keď tento rok v marci čínsky prezident Si Ťin-pching navštívil Prahu, bolo podpísané okrem iného memorandum o spoločných investíciách automobilky Škoda Auto s čínskym partnerom SAIC Motor.

Zameranie na rozvíjajúce sa trhy, ako je Čína, India a Rusko, je podľa Dudenhöffera absolútne správnym krokom. "Táto značka má potenciál a bola by veľká škoda ho nevyužiť," povedal Dudenhöffer. Odporučil dokonca, aby Volkswagen po škandále s falšovaním testov emisií zvážil možnosť uvedenia automobilov Škoda na americký trh. "Škoda nemá v USA na rozdiel od značky VW vypálený znak," upozornil.

Americká federálna Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) vlani v septembri obvinila Volkswagen, že do vozidiel s naftovými motormi inštaloval softvér umožňujúci pri testovaní emisií skrývať vysoko nadlimitné hodnoty toxických oxidov dusíka. Koncern potom priznal, že v USA je týmto softvérom vybavených takmer 570 tisíc vozidiel.

01 - Modified: 2024-05-02 18:50:31 - Feat.: - Title: NATO znepokojujú hybridné útoky Ruska, ktoré zasiahli okrem iných aj Česko 02 - Modified: 2024-05-02 17:09:07 - Feat.: - Title: NATO znepokojujú škodlivé aktivity Ruska v Česku a ďalších štátoch 03 - Modified: 2024-05-01 16:40:18 - Feat.: - Title: Pri prevrátení vlečky ťahanej traktorom sa v Nemecku zranilo 30 ľudí 04 - Modified: 2024-04-30 13:27:59 - Feat.: - Title: Česko sprísni bezpečnostné opatrenia, dôvodom sú podujatia aj situácia vo svete 05 - Modified: 2024-04-30 13:22:51 - Feat.: - Title: Česká vláda podporila postupné zvyšovanie veku odchodu do dôchodku
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/financie-a-burzy, menuAlias = financie-a-burzy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
03. máj 2024 02:45