Kórejské giganty už svoj vrchol dosiahli, môžu už iba klesať. Uviedli to dnes predstavitelia dvoch najznámejších kórejských firiem Hyundai a Samsung. Výrobca elektroniky zažil po prvý raz od polovice minulého roka prepad akcií o päť percent, za obdobie jedného roka stratili už 14 percent aj napriek tomu, že rok 2013 bol z pohľadu predaja smartfónov a tabletov rekordný. Podobné správy si pripravila automobilka Hyundai a jej mladšia sestra Kia. Koncern, pod ktorý patria obe značky očakáva spomalenie nárastu predaja áut v najbližších ôsmich rokoch.
Silná mena
V prípade automobilky je dôvodom posilnenie kórejskej meny won, ktoré škodí exportu z krajiny a zároveň oslabenie japonského jenu, ktoré pomáha konkurenčným japonským automobilkám. Šéf koncernu Čchung Mong Koo odhaduje, že spoločný odbyt Hyundai a Kia sa tento rok zvýši o 4,1 % na 7,86 milióna vozidiel. To bude najmenší nárast predaja od roku 2006 a slabší výsledok ako 8 miliónov predaných áut, ktoré firmám predpovedali analytici.
Čchung zároveň uviedol, že automobilky sa sústredia na investície do zlepšenia bezpečnosti svojich vozidiel a do nových technológií, aby obstáli v čoraz tvrdšej konkurencii v čase, keď globálna ekonomika rastie len mierne. Hyundai koncom decembra oznámil, že šéf jej severoamerickej divízie John Krafcik končí vo funkcii. Krafcik mal totiž kontrakt len do konca minulého roka a vedenie firmy mu ho neobnovilo. Od 1. januára ho tak na čele severoamerickej divízie vystriedal David Zuchowski, viceprezident zodpovedný za odbyt v USA. Predaj modelov oboch juhokórejských automobiliek na americkom trhu v uplynulých šiestich mesiacoch klesol v reakcii na posilnenie kórejského wonu oproti doláru o 7,9 % a firmy stratili časť podielu na americkom trhu.
Samsung bojuje s Apple
Najväčšieho výrobcu elektroniky tiež trápi silná domáca mena, no dopláca najmä na večný súboj s Apple. Aj napriek tomu, že Samsung za uplynulý rok predal rekordný počet smartfónov a tabletov, čo prinieslo rekordné tržby, s akciami to pohlo smarom nadol. Kritici vyčítajú firme nedostatok inovácií, za lídra sa na burze stále považuje Apple. „Musíme sa zmeniť. Ešte raz,“ povedal šéf Samsung Electronics Lee Kun Hee v stanovisku, ktoré poslal akcionárom. „Musíme viac tlačiť na vývoj, inovácie, aby sme mohli udávať trendy v tomto priemysle,“ dodal riaditeľ. Podobne, ako jeho kolega z automobilky Hyundai očakáva, že nasledujúce roky budú horšie. Odhady hovoria o poklese ceny akcií, aj poklese tržieb a zisku.