Zatiaľ čo mesto za takmer rok a pol nezrekonštruovalo sto metrov ulice, neďaleko v podobnom čase vyrástli dva stometrové mrakodrapy. Je čas obeda a namiesto stravníkov hľadajúcich miesto v podnikoch na Štúrovej ulici sa ju ľudia snažia čo najskôr opustiť. Oddychujúci robotníci sa ukrývajú pred páliacim slnkom.
Kedysi dopravnú tepnu, prepájajúcu Kamenné námestie so Šafárikovým ochromila nekonečná rekonštrukcia. Ruch električiek a áut nahradil rachot bagrov a zbíjačiek. Ani chodci to nemajú jednoduché.
Keďže sa stavebné práce rozrástli aj na niektoré časti chodníkov, ploty vás nútia obísť niekedy celý blok. „Momentálne je dosť zle, že ľudia musia chodiť z jednej strany na druhú a späť, pretože sa nedá priamo prejsť,“ posťažujú sa študentky estetiky z neďalekej Univerzity Komenského.
Rozkopaná Štúrova ulica v Bratislave. Snímka: HN/Pavol Funtál
Hlavne, že sa robí
Poloprázdne až prázdne reštaurácie počas obeda asi najviac vypovedajú o zásahu rekonštrukcie do chodu podnikov. „Nikto sem nechodí. Máme tu menučká a potom nič. Nedá sa tu kde parkovať, musíte to obchádzať,“ reagovala prevádzkarka jednej z reštaurácií. Od začiatku rekonštrukcie im tržby klesli odhadom až štvornásobne. Aj vedúca prevádzky v stánku s rýchlym občerstvením potvrdzuje rapídny úbytok príjmov. „Je to zlé. Tržby klesli asi o 30 až 40 percent,“ dodá a rezignovane mykne plecami. Predavačka v jednom z obchodov iba odovzdane konštatuje:„My už ani nechceme frflať. Hlavne, že sa konečne robí.“
Zhovorčivejšia bola generálna manažérka päťhviezdičkového Tulip House Boutique Hotelu Lucia Meňhárová. „Prečo začali chodníky rekonštruovať v máji? Keby ich zaujímal život na tejto ulici, mohli to urobiť napríklad v marci, keď je hotel prázdny,“ hovorí Meňhárová. Neprekáža jej, že sa prerába, ale ako sa komunikuje:„O rekonštrukcii sme sa dozvedeli z televíznych novín.“ Hovorkyňa magistrátu Ivana Skokanová má však iný názor:„S prevádzkami komunikujú nielen hlavná dopravná inžinierka a stály dozor, ktorý je na stavbe za mesto, ale aj zástupcovia dodávateľa.“ Bývalý primátor Bratislavy Milan Ftáčnik uviedol, že zo strany nespokojných prevádzkovateľov nezaznamenal žiadne snahy o nadviazanie kontaktov. „Každý mesiac sme verejne rokovali o stave nosného dopravného systému, ale nikto z verejnosti neprišiel,“ reagoval Ftáčnik.
Kompenzácie by pomohli, ale nebudú
V hoteli cítia úbytok zákazníkov. Jednu prevádzku museli dokonca zatvoriť. „Klienti nemajú záujem byť v tejto lokalite. Museli sme prepustiť ľudí,“ dodáva Meňhárová. Nespokojnosť pociťujú aj od ubytovaných hostí, ktorí pre hluk žiadali náhrady. Meňhárová načrtáva, ako by magistrát mohol pomôcť:„Mesto by nám mohlo napríklad povoliť navigačné tabule k hotelu alebo na určité obdobie nezaúčtovať terasu.“ Mesto však chce situáciu riešiť urýchleným dokončením ulice. „O kompenzácii škôd zatiaľ neuvažujeme, snažíme sa skôr v tejto chvíli rýchlo upraviť priestor tak, aby bol funkčný a už neobmedzoval verejnosť,“ dodáva Skokanová na margo pomoci od mesta.
Ľudia čakajú na finále
Okrem reštaurácií, kaviarní a obchodov uvítajú finišovanie prác aj samotní občania. Dlhodobo rozkopaná ulica vyvoláva negatívne reakcie. „Je to rozkopané neuveriteľne dlho a prakticky nič sa tam nerobí,“ posťažoval sa mladý Bratislavčan. Rozkopaná ulica má vplyv aj na cenu realít. „Situácia na Štúrovej ulici určite ovplyvňuje aj ochotu ľudí bývať tam, čo má dosah aj na ceny,“ konštatuje riaditeľka BOND Reality Daniela Danihel Rážová.
Bývalý primátor hlavného mesta sa bráni, že práce na Štúrovej stáli hlavne z dôvodu zmien územného plánu. Zhotoviteľ teda potreboval nové stavebné povolenia, ktoré však meškali. „Rátali sme s tým, že povolenia získame do konca októbra 2014. Keby to tak bolo, chodníky by boli hotové do konca roka,“ dodal Ftáčnik.
Podľa Ivany Skokanovej budú chodníky hotové do konca júna. Taktiež sa začnú práce na električkovej dráhe. Celý projekt musí byť hotový do konca roka 2015. Práce po termíne by muselo hradiť mesto.