Za rok od spustenia bezplatnej vlakovej dopravy pre študentov a dôchodcov prišli 'autobusári' o 13 percent cestujúcich v diaľkovej doprave. Na kratších trasách zostali ľudia verní autobusom, úbytok bol 2,4 percenta. Na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave o tom informoval Zväz autobusovej dopravy (ZAD).
Úbytky cestujúcich na úrovni 2,4 percenta v prímestskej a 13 percent v diaľkovej doprave podľa tajomníka ZAD Mareka Modranského dokazujú, že cenová výhoda sa prejavuje len na dlhších vzdialenostiach. "Bežne dochádzajú ľudia do práce alebo do školy do vzdialenosti 25 alebo 30 kilometrov a prestupy sú pre nich zdĺhavé a nevyhovujúce," upozornil. Pokles v prímestskej doprave pripisuje zväz aj trendu motorizácie a demografickému vývoju a nepovažuje ho za dramatický.
Individuálnu dopravu si na Slovensku tento rok zvolilo 70 percent cestujúcich, zatiaľ čo verejná doprava prilákala asi 30 percent. Podľa prieskumu zväzu 87 percent ľudí využívajúcich verejnú dopravu cestuje autobusmi a zvyšných 13 percent vlakmi. "Čo sa týka dostupnosti, autobusová doprava hrá prím. Linky v rámci pravidelnej dopravy sú zabezpečované do takmer všetkých obcí na Slovensku. Ak máme 2927 obcí, 2905 obcí je obslúžených autobusovou dopravou," vyčíslil Modranský.
Prilákať ľudí k využívaniu verejnej dopravy a špeciálne autobusov má zvyšovanie kvality cestovania a zlepšovanie služieb. Za posledných päť rokov sa podľa ZAD 75 percent autobusov nahradilo novými modelmi a dnes je po obnove už 95 percent vozidlového parku. Pobeha je presvedčený, že opatrenia preferujúce hromadnú dopravu pred autami musia prijať aj samosprávy. Ďalší úbytok cestujúcich v budúcom roku ako dôsledok vlakov zadarmo neočakáva.