Preslávil sa ako muž, ktorý postavil na nohy hlboko stratovú sieťovú divíziu fínskej Nokie. Povyhadzoval štvrtinu jej zamestnancov a od základov zmenil jej štruktúru. Divízia sa tak vďaka nemu vypracovala z červených čísiel až do pozície jednej z vlajkových lodí technologického giganta.
Teraz má indický manažér Rajeev Suri pred sebou podstatne ťažšiu úlohu. Majitelia Nokie si ho včera vybrali na post šéfa celého koncernu s jasným cieľom – zaplátať diery, ktoré po sebe zanechala stratová výroba mobilných telefónov. Záchranou pre firmu, ktorá len za prvé tri mesiace tohto roka zapísala čistú stratu 239 miliónov eur, má byť práve segment bezdrôtových sietí. „Nokia má po odpredaji výroby mobilných telefónov veľkú šancu presadiť sa v sieťovej infraštruktúre. Túto značku pozná každý. Ak príde s niečím novým, zákazníci sa o to budú zaujímať,“ potvrdil pre HN Ondrej Macko, šéfredaktor časopisu PC Revue.
Rajeev Suri sa do kresla generálneho riaditeľa Nokie posadí už zajtra, teda necelý týždeň po tom, ako fínska spoločnosť definitívne uzavrela predaj divízie mobilných telefónov Microsoftu. Práve s týmto americkým technologickým gigantom pritom Fíni začali v roku 2011 spolupracovať. Svoj starý operačný systém totiž nahradili novým, ktorý bol založený na Windowse.
Padajúca značka
Ani tento krok však mobily od Nokie nezachránil. Kým ešte v roku 2008 mala spoločnosť na svetovom trhu s mobilnými telefónmi 40 percent, posledných šesť rokov už len padala. Postupne ju predbehli noví lídri ako Apple, Samsung a ďalší. Na konci minulého roka už Nokia ovládala len 15 percent trhu. „Nokia prehrala súboj o mobil 21. storočia. Spolupráca s Microsoftom v závere úplne zabila jej produkt,“ tvrdí pre HN Miroslav Blahušiak, analytik spoločnosti Capital Markets.
Spoločnosť sa preto rozhodla s výrobou telefónov úplne prestať. Predaj divízie Microsoftu oznámila minulý rok v septembri. Celý kontrakt dokončili minulý týždeň v piatok.
Záchranou majú byť patenty
Rozhodne to však neznamená koniec legendy menom Nokia. Podľa expertov má spoločnosť v rukáve dôležité eso – patenty. Tie totiž Microsoftu nepredala. Preto sa dá očakávať, že práve na nich postaví svoj ďalší biznis. „Môže uspieť hlavne novými technológiami a menom, ktoré mala v minulosti za sebou,“ hovorí pre HN Ondrej Macko, šéfredaktor časopisu PC Revue.
Tieto slová potvrdila aj samotná Nokia. Včera totiž vyhlásila, že sa chce zameriavať najmä na nové patenty, inovácie v bezdrôtových technológiách a lokalizačné služby. Práve siete pre mobilné telefóny majú byť hlavným bojiskom, do ktorého chce Nokia vstúpiť s plnou silou.
Hoci lídrom na trhu s bezdrôtovými sieťami je švédsky Ericsson a čínsky Huawei, analytici vidia šance aj pre konkurenciu. „Podobne ako pri telefónoch, aj sem prídu s riešeniami za cenu, ktorá tu nebola. A tým aj zaujmú. Je to podľa mňa začiatok cenovej vojny v tejto oblasti,“ uzatvára Ondrej Macko.
Expanzia do Indie
Nový trend spoločnosti potvrdzuje aj Tomáš Menčík, analytik spoločnosti Cyrrus. Podľa neho sa špekuluje aj o možnej expanzii Nokie do Indie, kde plánuje prechod z 2 G na 3 G a 4 G siete. „Vzhľadom na to, že India predstavuje trh s obrovským potenciálom, znamenala by táto expanzia pre Nokiu veľkú príležitosť,“ pripomína Menčík.
Tomuto variantu nahráva aj vymenovanie Suriho do kresla najvyššieho šéfa Nokie. Práve on sa totiž stal kľúčovou osobou pri predchádzajúcej expanzii Nokie do Indie.