StoryEditor

Reklamu za tisíce eur vidieť nebolo

01.02.2015, 23:00
Vysoké Tatry privítali svetovú zimnú univerziádu už po tretíkrát. Ľudia kritizujú najmä slabú propagáciu.

Po rokoch opäť Slovensko privítalo svetové podujatie v zimných športoch. V prípade spoločnej kandidatúry s Poľskom na zimné olympijské hry to mohol byť test pripravenosti na najväčšie športové podujatie na svete. Do propagácie univerziády šlo z celkového rozpočtu univerziády vo výške 2,16 milióna eur iba 15-tisíc eur. Na jej zviditeľnenie pritom prispela zo svojho i Slovenská agentúra cestovného ruchu sumou 500-tisíc eur. Akciu intenzívne propagovala už pol roka dopredu. „Pre propagáciu Svetovej zimnej univerziády sme urobili maximum. Dúfame, že pritiahne čo najviac divákov, ktorí si z Tatier a Osrblia odnesú nezabudnuteľné zážitky a budú sa sem radi vracať,“ hovorí Marta Kučerová, generálna riaditeľka Slovenskej agentúry pre cestovný ruch.

Krajina priateľov

SACR na univerziádu lákala televíznymi a rozhlasovými spotmi, reklamou v zahraničí i prostredníctvom internetu. Univerziáda bola súčasťou väčšej kampane známej ako Slovensko, krajina priateľov. „Súčasťou zimnej kampane, ktorou sme pozývali domácich aj zahraničných návštevníkov na lyžovačku na Slovensku, bola aj informácia o najväčšom sviatku vysokoškolských športovcov,“ dodáva Kučerová. Návštevníci športového sviatku v Tatrách však hovoria, že pre propagáciu sa mohlo spraviť viac. Kto by priamo v dvoch slovenských dejiskách hľadal nejaké bilbordy či plagáty, ostal by sklamaný. Informáciu o univerziáde zobrazuje jeden bilbord na ceste z Popradu do Starého Smokovca, dva stoja medzi Štrbou a Tatranskou Štrbou a štvrtý na odbočke do Osrblia z Valaskej.

Neviditeľná

Napriek tomu si Tatranci na návštevnosť zatiaľ nesťažujú. Minulý víkend sa po zrekonštruovanom Areáli snov prechádzalo päť-až šesťtisíc návštevníkov, jasali najmä stánkari. V stredu si športovcov z celého sveta prišla pod skokanské mostíky pozrieť asi tisícka divákov. Návštevnosť vylepšovali najmä žiaci a študenti blízkych škôl. Ján Záborský pricestoval vlakom z Martina. „Som športový nadšenec, chodím rád po horách. Prišiel som sa pozrieť na súťaže,“ povedal pri sledovaní tréningových skokov. Spoločne s kamarátom Petrom Kukom z Turčianskych Teplíc si pamätajú atmosféru majstrovstiev sveta v klasických lyžiarskych disciplínach z roku 1970.„Vtedy tu bola hlava na hlave. S návštevnosťou vtedy a dnes sa to nedá porovnávať,“ pripomína Kuka. Obaja pritom svorne tvrdia, že nebyť televíznych príspevkov a novinových správ, o univerziáde by mali minimum informácií.

Na prípravu podujatia treba tri až štyri roky

s Jaromírom Beránkom, odborníkom na cestovný ruch z poradenskej spoločnosti Mag Consulting, pre HN:

Ako prebieha príprava podujatia podobného univerziáde?

Svetové podujatie takýchto rozmerov sa spravidla pripravuje tri až štyri roky dopredu. Prebehne niekoľko stretnutí s usporiadateľmi a so zástupcami účastníkov, organizácia sa riadi pravidlami. Na všetko existuje manuál a podujatie má svoj vlastný rozpočet. Platí – čím významnejšie podujatie, tým väčší rozpočet. V niektorých prípadoch môže ísť dokonca o vládny rozpočet, keďže akcia je plánovaná vládou, ako sa to napríklad udialo pri majstrovstvách sveta v klasickom lyžovaní v Liberci. Prípravný štáb tvorí niekoľko desiatok ľudí. Tí sú prizvaní z rozličných oblastí a sfér. Dlhodobo dopredu je dohodnutá strava, pretože športovci majú svoje stravovacie špecifiká. Podobne je to s ubytovaním a dopravou. Osobitá pozornosť sa venuje novinárom, pretože ich úlohou je vytvárať celkový imidž podujatia.

Patrí k organizácii aj zabezpečovanie kultúrneho a spoločenského programu?

Okrem športových disciplín sa zvyčajne organizujú rozličné sprievodné akcie, prehliadky či výlety. Stáva sa, že s najväčšími papalášmi prichádzajú ich rodinní príslušníci a známi. Pre nich sa pripravuje špeciálny program. Vláda má v organizačnom výbore svojho zástupcu a minimálne raz za rok podáva report o príprave a aktuálnom stave organizácie podujatia. Väčšinou nad podujatím preberá záštitu a patronát významná osobnosť. Zástupca usporiadateľov pravidelne kontroluje priebeh príprav a informuje verejnosť tlačovými správami. Ich intenzita rastie s blížiacim sa začiatkom.

Aký býva záujem o vysielanie takýchto podujatí v televízii?

Vysielacie práva sa kupujú. Televízie sa o ne spravidla predháňajú v závislosti od diváckej atraktivity disciplín. V prípade zimných športov totiž existuje veľký priestor pre umiestnenie reklamy. V porovnaní s hokejom majú lyžiarske disciplíny takmer neobmedzené množstvo možností. Pri umiestňovaní reklamy sa však udeje najviac zmätkov, pretože na niektorých plochách sú presne vymedzené pravidlá, ako má vyzerať. Reklama je významný zdroj príjmov a môže do značnej miery zaplatiť náklady akcie.

 

01 - Modified: 2007-03-04 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Investičný horoskop
01 - Modified: 2024-04-28 07:25:00 - Feat.: - Title: V Tatrách platí v nedeľu mierne lavínové nebezpečenstvo vo výške nad 1700 metrov 02 - Modified: 2024-04-25 05:30:56 - Feat.: - Title: V Lomnickom sedle napadlo 20 cm snehu, opäť sa tam bude lyžovať 03 - Modified: 2024-04-13 17:58:39 - Feat.: - Title: Posledná možnosť vidieť Tatranský ľadový dóm. Po víkende ho zatvoria, roztopí sa vo voľnej prírode 04 - Modified: 2024-03-30 07:19:48 - Feat.: - Title: hn 05 - Modified: 2024-03-21 15:33:42 - Feat.: - Title: Ako sa správať, ak stretnete medveďa alebo ak zaútočí. TANAP radí, čo by ste mali mať pri sebe
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
03. máj 2024 05:28