Šatka so známym károvaným vzorom Burberry či kroksy so žabkou v logu pod názvom Coqui. Malé trhovisko v jednej z uličiek na Obchodnej ulici v Bratislave ponúka tovar, ktorý nápadne pripomína známe módne vychytávky. O značkách však nemôže byť ani reči. „Je táto kabelka Louis Vuitton pravá?“ pýtame sa predavača. Ten sa len usmeje a odpovie:„Za devätnásť eur?“
Po chvíľke ho však pochytí nepokoj a rýchlo, tentoraz už bez úsmevu a so zdvihnutým hlasom, dodáva:„To nie je žiaden Vuitton. Vy vôbec nepoznáte, čo je značka. Keby ste poznali, tak to nikdy nepoviete.“ Slávne hviezdičky a kosoštvorce na kabelke, ktoré francúzskeho výrobcu módnych kúskov Louis Vuitton preslávili po celom svete, sú totiž podľa predavača len také čačky.
Čísla rastú
Zabudnutá bratislavská ulička nie je jediným miestom, kam pravidelne prúdia viac či menej podarené napodobeniny. Počet tých odhalených každoročne stúpa. Zatiaľ čo vlani colná správa zachytila takmer 236-tisíc kusov falzifikátov za viac ako desať miliónov eur, v tomto roku je to už teraz o 120-tisíc kusov viac.
Napriek týmto číslam pokutu tento rok ešte neudelili. Na to je totiž potrebné rozhodnutie súdu. Majiteľom ochranných známok sa však súdiť nechce a nájdený tovar radšej dajú zlikvidovať. „Za tento rok evidujeme dve podania na súd. Doteraz sme však ešte nemali žiadne právoplatné rozhodnutie,“ vysvetľuje Iveta Švárna, hovorkyňa Colného úradu Trnava, ktorý zachytí asi 99 percent všetkých falzifikátov na Slovensku. Pokuta by sa pritom mohla pre nepoctivého obchodníka vyšplhať na viac ako 66-tisíc eur.
Móda za párty ceny
Najčastejšie sa falzifikáty vyrábajú v Ázii. Asi 90 percent všetkých napodobenín pochádza z Číny a zvyšok z Turecka. Nepoctiví výrobcovia kopírujú nielen módne doplnky, textil, hračky či obuv, ale aj elektroniku. A tak predajne zaplavujú tenisky značky Naik, hodinky Dolce a Banana či oblečenie Adidas so štyrmi pásikmi. „Aby sme predišli stratám na predaji alebo potenciálnemu poškodeniu značky, úzko spolupracujeme s právnikmi a kontrolórmi. Taktiež sme sprísnili bezpečnostné prvky na výrobkoch,“ vysvetľuje pre HN riaditeľka korporátnej komunikácie Adidas Group Katja Schreiberová. Tá zároveň dodáva, že počas tohto roka bolo vo svete zadržaných 13 miliónov Adidas „fejkov“.
Najčastejšie zaistený tovar
textilné výrobky, hračky, obuv, konfekčné doplnky a spotrebný tovar
Najviac kopírované značky
Tommy Hilfiger, Louis Vuitton, Apple či Burberry