StoryEditor

Nedostatkom budú trpieť najmä diaľnice

10.12.2002, 23:00

Základom na vypracovanie návrhu štátneho rozpočtu na rok 2003 je Predvstupový ekonomický program a jeho schválené východiská. Primárnym cieľom, ktorý sa sledoval pri tvorbe návrhu, je sprehľadnenie rozpočtových vzťahov a štruktúry štátneho rozpočtu. Hovorkyňa Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Mária Miková v tejto súvislosti uviedla, že by v rozpočte privítali vyššiu sumu na diaľnice. "Ministerstvo však akceptuje rozhodnutie vlády SR a podnikne všetky kroky, aby sa hospodárnosť a efektívnosť tohto programu mohla naplniť," dodala.

PRÍJMY A VÝDAVKY

Návrh príjmov MDPT SR na rok 2003 predstavuje 1,061 mld. Sk a výdavkov 21,326 mld. Sk. Na porovnanie, príjmy na tento rok boli rozpočtované na sumu 5,769 mld. Sk, z ktorej mal iba predaj troch licencií na mobilné siete priniesť rozpočtu 4,5 mld. Sk. Zníženie príjmov oproti minulému roku spôsobí aj transformácia Železničného vojska. Príjmy navrhované na rok 2003 vychádzajú z výnosov z činností organizácií štátnej správy v kompetencii MDPT SR, čiže Telekomunikačného úradu, Štátnej plavebnej správy, Leteckého úradu, Železničnej polície a Slovenskej správy ciest.
Výdavky v návrhu rozpočtu MDPT SR dosahujú o 2,897 mld. Sk viac ako v roku 2002, pričom bežné výdavky sú oproti vlaňajšku až o 5,091 mld. Sk vyššie a predstavujú sumu 11,110 mld. Sk. Kapitálové výdavky sú nižšie o 2,193 mld. Sk a celkovo dosahujú 10,215 mld. Sk. Najväčší podiel na zvýšení výdavkovej časti má zvýšenie bežných transferov pre nefinančné subjekty. Ide najmä o železničnú dopravu, ktorá potrebuje pokryť straty za realizované výkony vo verejnom záujme, pričom tie sa oproti dotáciám z tohto roku zvyšujú o 4,757 mld. Sk. Vplyv na rast bežných výdavkov bude mať aj väčší objem bežných transferov na opravy a údržbu ciest a diaľnic, celkovo o 300 mil. Sk. Kapitálové výdavky by sa mali znížiť o 2,142 mld. Sk predovšetkým vďaka obmedzeniu výstavby diaľnic, rýchlostných komunikácií a ciest. Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania by mali klesnúť oproti roku 2002 o 36 mil. Sk. Dôvodom je zrušenie rozpočtovej organizácie Železničné vojsko.
V návrhu rozpočtu rezortu najväčšia časť výdavkov pripadá na cestnú infraštruktúru. Na výstavbu, rekonštrukciu a opravy ciest a diaľnic sa vyčleňuje suma 11,952 mld. Sk, na vodnú dopravu 21,4 mil. Sk bežných a 4 mil. Sk kapitálových výdavkov, na železničnú dopravu 6,6 mld. Sk bežných a 350 mil. Sk kapitálových výdavkov, pričom na leteckú dopravu ministerstvo žiada po 60 mil. Sk na bežné i kapitálové transfery pre Slovenskú správu letísk, pre Letecký úrad je určená zostávajúca časť, čiže na bežné 42,2 mil. Sk a na kapitálové výdavky 2,5 mil. Sk. Potrubná a iná doprava predpokladá dotácie do nefinančných subjektov vo výške 20 mil. Sk. Telekomunikačný úrad SR by mal dostať na bežné výdavky 89,5 mil. Sk a na kapitálové 19,5 mil. Sk, Poštový úrad SR 9,4 mil. Sk na bežné výdavky a 1,5 mil. Sk na kapitálové.

PROGRAMOVÁ ŠTRUKTÚRA

Súčasťou návrhu rozpočtu je aj programová štruktúra kapitoly MDPT SR na rok 2003. Vláda SR totiž svojím uznesením uložila niektorým rezortom úlohy súvisiace s implementáciou programového rozpočtovania a schválila harmonogram prác do roku 2004. V zmysle tohto harmonogramu bola pre MDPT SR stanovená úloha vypracovať rozpočet kapitoly v plnej programovej štruktúre tak, aby všetky výdavky rezortu boli rozpočtované prostredníctvom programov. Programová štruktúra obsahuje programy, podprogramy a prvky, ku ktorým prináležia zámery a ciele, ktoré sú charakterizované merateľnými ukazovateľmi výstupov, výkonnosti a efektivity. Tieto ukazovatele umožňujú meranie cieľov a kontrolu plnenia programov.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 08:17