Posledné zvýšenie cien ropy by nemalo mať na slovenskú ekonomiku dramatický vplyv. Hoci sa jej cena prehupla cez stodolárovú hranicu, v porovnaní s predchádzajúcimi číslami ide len o približne päťpercentný nárast. Neočakáva sa teda žiadne mimoriadne zdražovanie a zvýšenie inflácie, pretože s nárastom cien sa uvažovalo už v ekonomických predikciách na rok 2008.
Potvrdzuje to aj poradca guvernéra NBS Radko Kuruc. Podľa neho súčasné ceny ropy nepredstavujú vážne riziko pre rast ekonomiky ani pre výšku inflácie. Centrálna banka má tento vplyv zapracovaný vo svojej prognóze na rok 2008, v ktorej predpokladá vysoký ekonomický rast na úrovni 7,7 percenta. Zároveň sa očakáva splnenie Maastrichtského inflačného kritéria, ako aj udržateľnosť vývoja inflácie v nasledujúcom období.
Inflácia na uzde
Infláciou by nemali pohnúť ani prípadne drahšie pohonné hmoty. Analytička Slovenskej sporiteľne Mária Valachyová tvrdí, že "samotné pohonné hmoty nemajú v spotrebnom koši veľkú váhu, energie však majú už výraznejší podiel (16 percent)".
Na plnenie maastrichtského inflačného kritéria, ktoré sa bude posudzovať už o pár mesiacov, však drahšia ropa nebude mať vplyv. Na hodnotenie kritéria sa totiž používa 12-mesačný priemer inflácie, do ktorého by vyššie ceny pohonných hmôt vstúpili len s malou váhou. Ak by ceny ropy zotrvali na terajších úrovniach dlhší čas, prípadne by ďalej vzrástli, v horizonte roka by už mohli ovplyvniť vývoj cien energií a samotnú infláciu. "Toto však nie je náš hlavný očakávaný scenár," dodáva Valachyová.
Sme závislí od dodávok
Pre slovenskú ekonomiku je ropa komoditou strategického významu ako energetická a priemyselná surovina. Sme takmer na sto percent závislí od jej dovozu z Ruskej federácie. Naša súčasná ročná spotreba sa pohybuje okolo 5,5 milióna ton za rok. Každoročné zvyšovanie jej spotreby zodpovedá približne dynamike rastu ekonomiky. Táto proporcionalita, ak nedôjde k extrémnym cenovým výkyvom, by sa v peňažnom vyjadrení mohla udržať. Rovnakým tempom by mala rásť aj spotreba motorových palív. Podľa analýz ministerstva hospodárstva sa toto tempo do roku 2011 odhaduje na úrovni okolo šesť percent. Do roku 2030 by sa mala spotreba motorových palív zvýšiť až 2,5-násobne.
Dopravcom klesnú zisky
Drahá ropa však znepokojuje dopravné firmy, pre ktoré predstavuje jednu z najvýznamnejších nákladových položiek.
"Pri súčasnom stave ponuky a dopytu sa dopravcom nepodarí premietnuť toto zvýšenie do svojich cien. Znižujú sa im tak zisky, ktoré ani dnes nie sú vysoké. Takisto sa obmedzujú aj možnosti investičných zámerov," povedal generálny tajomník Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Pavol Reich.
Popri vývoji na svetových trhoch, ktorý štát nedokáže ovplyvniť, však podľa neho na náklady dopravcov vplýva aj vysoká spotrebná daň, ktorá je u nás jedna z najvyšších v Európskej únii.
Ďalším produktom, ktorého cenu zvyšuje ropná kríza, je letecký benzín. Najväčší letecký prepravca pôsobiaci na Slovensku -- spoločnosť Sky Europe -- v tom zatiaľ problém nevidí. "Vývin na svetových trhoch pozorne monitorujeme. Súčasné ceny ropy však považujeme za krátkodobý výstrelok," povedal hovorca Tomáš Kika. Vplyv cien ropy na hospodárenie spoločnosti Kika komentovať nechcel, ceny leteniek sa však podľa neho zvyšovať nebudú.
StoryEditor
Cena ropy nás zatiaľ neohrozuje
Posledné zvýšenie cien ropy by nemalo mať na slovenskú ekonomiku dramatický vplyv. Hoci sa jej cena prehupla cez stodolárovú hranicu, v porovnaní s predchádzajúcimi číslami ide len o približne päťpercentný nárast. Neočakáva sa teda žiadne mimoriadne zdražovanie a zvýšenie inflácie, pretože s nárastom cien sa uvažovalo už v ekonomických predikciách na rok 2008.

