StoryEditor

V tomto odvetví hrozí Slovensku tvrdý náraz. Ako ovplyvní brexit jednotlivé regióny?

17.01.2019, 13:34
Bruselský Výbor pre regióny na základe šiestich kľúčových priemyselných odvetví skúma vplyv brexitu na jednotlivé regióny členských krajín.

Dopad brexitu na Slovensko bude mať značné následky. Podľa vlaňajšej analýzy bruselského Výboru pre regióny budú mať na Slovensku problémy tie kraje, kde pôsobí automobilový a elektrotechnický priemysel.

O dôsledkoch brexitu na ekonomiky členských štátov sa hovorí už dlhšiu dobu. Odchod Veľkej Británie však negatívne zasiahne aj menšie územia, konkrétne jednotlivé regióny členských štátov.

​Bruselský Výbor pre regióny na základe šiestich kľúčových priemyselných odvetví skúma vplyv brexitu na jednotlivé regióny členských krajín.

Štúdia zahrňuje automobilový, strojárenský, elektrotechnický, potravinársky, chemický priemysel a výrobu textilu a nábytku. Aké regióny na Slovensku a ktoré odvetvia najviac postihne brexit?

Najviac ohrozený je podľa štúdie región Západné Slovensko s označením SK2. Ide o druhý najvyšší stupeň ohrozenia. Celkom nedotknutý by mal byť región Východné Slovensko (SK4). Región Bratislava (SK1) a Stredné Slovensko (SK3) pocítia mierne dopady brexitu. Väčšina územia Slovenska tak teda na vlastnej koži pocíti negatívne následky odchodu Veľkej Británie z EÚ.

Brexitom najohrozenejšie regióny v kombinácii všetkých šiestich sledovaných odvetví. Najtmavšie tóny červenej znamenajú najväčšie ohrozenie, modré naopak

Brexitom najohrozenejšie regióny v kombinácii všetkých šiestich sledovaných odvetví. Najtmavšie tóny červenej znamenajú najväčšie ohrozenie, modré naopak. Brexitom najohrozenejšie regióny v kombinácii všetkých šiestich sledovaných odvetví. Najtmavšie tóny červenej znamenajú najväčšie ohrozenie, modré naopak. Výbor regiónov

Ťahúň slovenskej ekonomiky

Automobilový priemysel je ťahúňom našej ekonomiky. Nikoho preto neprekvapí, že turbulencie spojené s brexitom zasiahnu na Slovensku aj tento sektor. Najvýraznejšie bude následky pociťovať región Bratislava. Zvyšných krajov by sa mali ekonomické riziká spojené s automobilovým priemyslom po brexitu úplne vyhnúť.

Dôležité je však spomenúť, že nebezpečie spočíva taktiež vo „vedľajších účinkoch“. Brexit sa v tomto odvetví najviac dotkne Nemecka, na ktorom je Slovensko ekonomicky pevne naviazané. Okrem Nemecka bude ohrozené aj Španielsko, Malta, Belgicko. Analýza upozorňuje aj na pozíciu Slovenska. Podobné zloženie ekonomiky ako Slovensko má aj Česká republika. V automobilovom odvetví sme podľa analýzy vystavení väčšiemu riziku, ako v Česku.

Vplyvy brexitu na európske regióny vzhľadom k automobilovému priemyslu. Najtmavšie tóny červenej značí najväčšie ohrozenie, modré naopak

Výbor pre regióny

​Treba dodať, že v Českej republike je najohrozenejším regiónom Stredočeský kraj, kde pôsobí mladoboleslavská Škoda Auto. Tento jediný ukazovateľ však neznamená, že náš sused bude v spomínanom odvetví viac ohrozeným. 

Na grafe nižšie sú znázornené členské krajiny podľa toho, ako veľmi bude ich automobilový priemysel brexitom ohrozený. Na vertikálnej osi je znázornený export v miliónoch eur a na horizontálnej osi je znázornený význam Veľkej Británie pre export tovaru z jednotlivých krajín.  

Výbor regiónov

Najtvrdší náraz

Na vrchole najviac ohrozených štátov sa umiestňujeme v oblasti výroby elektroniky. Spolu s nami pocítia najtvrdší náraz v tejto oblasti Česká republika, Holandsko a Írsko.

Toto odvetvie obsahuje širokú škálu tovarov, elektronických aj mechanických, z elektronických integrovaných obvodov, polovodičových prenosových prístrojov pre rádiové, telefónne a televízne vysielanie, telefóny, zvukové pamäťové médiá, uvádza analýza.

V krajine pod Tatrami bude najviac postihnutý región Západné Slovensko. Tento región výrazne profituje z prílevu priamych zahraničných investícií. V období rokov 1990 - 2012 získal približne 14 percent celkových priamych zahraničných investícii na Slovensku.

Väčšina investícií sa týkala montáže vozidiel a komponentov (Peugeot Citroën Trnava, Sauer-Danfoss Považská Bystrica), výroba pneumatík (Continental Púchov) a výroba spotrebnej elektroniky (Foxconn Nitra, Samsung Galanta), informuje správa.

Obsah správy uvádza, že vďaka výraznému zapojeniu týchto firiem do výkonnosti tohto regiónu, môžu turbulencie v odbore výroby elektroniky túto oblasť výrazne zasiahnuť.

Vplyvy brexitu na európske regióny vzhľadom k elektrotechnickému priemyslu. Najtmavšie tóny červenej znamenajú najväčšie ohrozenie, modré naopak

Vplyvy brexitu na európske regióny vzhľadom k elektrotechnickému priemyslu. Najtmavšie tóny červenej znamenajú najväčšie ohrozenie, modré naopak. Vplyvy brexitu na európske regióny vzhľadom k elektrotechnickému priemyslu. Najtmavšie tóny červenej znamenajú najväčšie ohrozenie, modré naopak. Výbor pre refióny

Bezpečné pásmo

Analýza ďalej uvádza, že v ostatných odvetviach slovenský priemysel nebude ohrozený. V strojárenskom odvetví sa nachádzame v bezpečnom pásme. Naopak Česká republika by mala byť v tomto odvetví na pozore.

Podobná situácia je aj v odvetví výroby textilu a nábytku. Tu je Slovensko spolu s Českou republikou v bezpečí. Rovnaká situácia je aj v posledných dvoch odvetviach. Potravinársky a chemický priemysel nebude na Slovensku v ohrození.

Výbor vo svojej analýze neuvádza, či ide o tvrdý alebo mäkký brexit. K tejto téme uvádza, že bude záležať na stranách Veľkej Británie a EÚ, aké podmienky si v jednotlivých odvetviach stanovia. 

01 - Modified: 2024-04-20 11:51:12 - Feat.: - Title: Británia odmietla rokovania s EÚ o celoeurópskom programe mobility mladých ľudí 02 - Modified: 2024-04-19 16:59:34 - Feat.: - Title: Rošáda Francúzov je na konci. Trnavské trio je kompletné, vyžiadalo si stovky miliónov aj prepúšťanie 03 - Modified: 2024-04-13 17:46:36 - Feat.: - Title: Nemecké automobilky sú proti sankčným clám na dovoz čínskych elektromobilov, obávajú sa negatívnych dopadov 04 - Modified: 2024-04-14 22:16:51 - Feat.: - Title: Ja som operátor výroby, kto je viac? 05 - Modified: 2024-04-11 17:28:20 - Feat.: - Title: Šéf VW pre HN: Najlepší zamestnanec je Slovák. Iné riešenie ako dovoz pracovnej sily však aktuálne nie je
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 13:31