Viedeň chce s Bratislavou vytvoriť spoločný hospodársky región. Podľa názoru rakúskych politikov je pre obe metropoly, vzdialené od seba iba 60 kilometrov, lepšie spolupracovať ako si vzájomne konkurovať.
Na stredajšom stretnutí hospodárskych predstaviteľov oboch miest v Bratislave túto myšlienku presadzoval prezident viedenskej hospodárskej komory Walter Ruck.
Win-win situácia
Obe hlavné mestá by mohli ťažiť zo svojej rozdielnej situácie. Kým Viedeň zažíva ekonomický boom a rýchly rast počtu obyvateľov, ktorí sa do rakúskej metropoly sťahujú predovšetkým zo zahraničia, tak Bratislava sa síce tiež teší z ekonomického rozkvetu, ale počet jej obyvateľov naopak klesá.
Užšia spolupráca sa tak ponúka a mohla by vyústiť v takzvanú win-win situáciu, teda prospieť obom stranám, vyplynulo zo štúdie, ktorú predstavil Mario Holzner z Viedenského inštitútu pre medzinárodné ekonomické porovnanie (WIIW).
Pred 12 rokmi prejavila záujem o spoluprácu viedenská letisková spoločnosť, chcela si spoluprenajímať bratislavské letisko. Projekt sa vtedy neuskutočnil z politických dôvodov. Viedenské letisko sa však o užšiu spoluprácu zaujíma aj naďalej, povedal agentúre DPA predseda jeho predstavenstva Julian Jäger.
Pravidelná lodná preprava
Naopak vzorom už existujúceho prerastania oboch miest je už zavedená pravidelná lodná doprava medzi Viedňou a Bratislavou. Plavba katamaránom Twin City Liner po Dunaji trvá len 75 minút.
Záujem je silnejší na rakúskej strane, potvrdil agentúre DPA šéf bratislavskej pobočky slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) Juraj Majtán.
Spolupráca je podľa jeho názoru výhodná pre obe strany, napriek tomu, že na Slovensku má zastúpenie asi 2000 rakúskych firiem, zatiaľ čo slovenské firmy v Rakúsku takmer nepôsobia.
Pozrite si archívny rozhovor s blogerkou roka 2017 o Bratislave