Súčasná legislatíva o podpore regionálneho rozvoja z roku 2001 nie je dobrá. "Zákon z veľkej časti rieši implementáciu nariadení Európskych spoločenstiev tykajúcich sa štrukturálnym fondov, nie je to teda skutočný zákon o podpore regionálneho rozvoja," vysvetľuje Katarína Kukučková-Tomková z ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja. Preto Slovensko čaká príprava dvoch zákonov, v ktorých budú tieto dve problematiky od seba oddelené. Prvý je nový zákon o využívaní pomoci Európskeho spoločenstva podľa novoprijatých nariadení a finančného rámca na obdobie rokov 2007 až 2013. Gestorom je úrad vlády. Prípravu druhej normy zastrešuje ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja, ide o novelu zákona o podpore regionálneho rozvoja, ktorá má byť predložená do 30. júna na rokovanie vlády. "Zákon už pripravujeme," spresňuje Kukučková-Tomková. Ide o zákon, ktorý vláda schválila 22. februára a v súčasnosti bude aktualizovaný v súlade s programom vlády. Ten má ambíciu viac sa zamerať na strategický rozvoj Slovenska, vytvoriť podmienky na výstavbu nájomných bytov pre mladé rodiny, výstavbu zariadení sociálnych služieb pre starších a zdravotne postihnutých občanov, v regionálnej politike znížiť rozdiely medzi regiónmi, avšak aj s výraznou podporou samosprávnych krajov, ktoré by mali mať posilnené kompetencie. "Zmeny zákona sa budú týkať hlavne definovania dlhodobej stratégie pre rozvoj, zladenia programov hospodárskeho a sociálneho rozvoja samosprávneho kraja a obce s príslušnou územnoplánovacou dokumentáciou. Podpora zo štátneho rozpočtu alebo z fondov EÚ bude podmienená víziou do budúcnosti -- vypracovaním programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja. Riešiť bude aj efektívnejšiu regionálnu a miestnu spoluprácu a tiež zvýšenie aktívnej spolupráce sociálno-ekonomických partnerov na príprave, uskutočňovaní, monitorovaní a hodnotení cieľov regionálneho rozvoja. Integrované siete regionálnych rozvojových agentúr budú legislatívne ustanovené, zákonom totiž zatiaľ nie sú vymedzené základné pojmy ako napríklad euroregión, mikroregión, kláster a iné," hovorí Kukučková-Tomková o zmenách zákona.
Regionálny rozvoj má podporiť Regionálny operačný program na čerpanie štrukturálnych fondov EÚ. Pre tento program je vyčlenených viac ako 48 miliárd korún na roky 2007 až 2013. Prijímateľmi týchto peňazí môžu byť regionálna a miestna samospráva, štátna správa ako zriaďovatelia príslušných príspevkových a rozpočtových organizácií, ale aj súkromný sektor.
V súvislosti s fondmi EÚ sa často spomínajú euroregióny. Väčšinou sa nachádzajú v prihraničných oblastiach. "Združenia na oboch stranách hraníc môžu vhodnou spoluprácou podporiť rozvoj regiónu a eliminovať rozdiely," hovorí Ildikó Tuba z Oddelenia koordinácie inštitúcií ministerstva výstavby. Prvé euroregióny vznikli v roku 1993, avšak užšia spolupráca s ministerstvom sa začala až v roku 1999, keď prvýkrát boli zo štátneho rozpočtu financované cezhraničné aktivity.
Senec a Pezinok najúspešnejší
Efektívne spoluvytvárať podmienky na komplexné riešenie trvalo udržateľného rozvoja regiónov má za úlohu aj integrovaná sieť regionálnych rozvojových agentúr (IS RRA). "O ich úspešnosti za posledných päť rokov hovoria výsledky -- pripravili vyše dvetisíc projektov za viac ako 15 miliárd korún. V 34 agentúrach pracuje takmer sto ľudí interne a externe viac ako dvesto," konštatuje Štefan Repko, predseda Rady zástupcov IS RRA. Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja prispelo na ich činnosť viac ako 130 miliónmi korún.
Štátny tajomník Daniel Acs odovzdal ceny ministra výstavby a regionálneho rozvoja najlepším regionálnym rozvojovým agentúram za rok 2006. Prvé miesto bolo udelené Regionálnej rozvojovej agentúre Senec -- Pezinok. Na druhom mieste sa umiestnila Regionálna rozvojová agentúra, Združenie pre rozvoj regiónu Gemer -- Malohont. Tretie miesto získala Regionálna rozvojová agentúra Komárno, štvrté miesto nebolo udelené a piate miesto sa ušlo Regionálnej rozvojovej agentúre Trnavského kraja.
StoryEditor
Legislatíva sa zmení
Tip redakcie