StoryEditor

Austrálska ikona je na predaj

26.02.2007, 23:00
Plánovaný predaj jednej z austrálskych ikon, najväčšej leteckej spoločnosti Qantas Airways, vyvolal hnevlivé reakcie odborov aj opozičných politikov. Podobne ako budova opery v Sydney, koala či kengura sú aj aerolínie s klokanom na chvoste symbolom krajiny. Po informáciách ešte zo začiatku februára, že o spoločnosť má záujem konzorcium investičných spoločností Airline Partners Australia na čele s austrálskou Macquarie Bank, protestovalo v uliciach Sydney, Canberry a Melbourne okolo 40-tisíc ľudí. Väčšinou zamestnancov, ktorí sa obávajú, že po prevzatí spoločnosti prídu o prácu. Podporu vlády, na ktorú čakajú, však s najväčšou pravdepodobnosťou nezískajú.

Plánovaný predaj jednej z austrálskych ikon, najväčšej leteckej spoločnosti Qantas Airways, vyvolal hnevlivé reakcie odborov aj opozičných politikov. Podobne ako budova opery v Sydney, koala či kengura sú aj aerolínie s klokanom na chvoste symbolom krajiny. Po informáciách ešte zo začiatku februára, že o spoločnosť má záujem konzorcium investičných spoločností Airline Partners Australia na čele s austrálskou bankou Macquarie Bank, protestovalo v uliciach Sydney, Canberry a Melbourne okolo 40-tisíc ľudí. Väčšinou zamestnancov, ktorí sa obávajú, že po prevzatí spoločnosti prídu o prácu. Podporu vlády, na ktorú čakajú, s najväčšou pravdepodobnosťou nezískajú.
Najväčšia akvizícia
Premiér John Howard v týchto dňoch pre Australian Financial Review povedal, že vláda nemá prečo vstupovať do rokovaní akcionárov so záujemcami o kúpu väčšinového balíka. Časť firmy predala vláda ešte v roku 1995, no prakticky je to stále austrálska spoločnosť, pretože podľa austrálskych zákonov mohol zahraničný vlastník získať maximálne 49 percent, firma musí mať sídlo v Austrálii a dve tretiny správnej rady musia predstavovať obyvatelia krajiny. Tentoraz však konzorcium podľa agentúry Reuters dalo najavo, že ak nezíska 90-percentný podiel Qantas Airways, ponuku stiahne. Ostatnými členmi konzorcia sú investičné spoločnosti Texas Pacific Group, Allco Equity P"artners, Allco Finance Group a kanadská investičná firma Onex Corporation.
Za Qantas ponúkajú 8,76 miliardy dolárov (v prepočte približne 228,9 miliardy korún). Ak by obchod vyšiel, bola by to najväčšia akvizícia aerolínií. Konzorcium plánuje v prípade úspechu zvýšiť počet medzinárodných letov aerolínií a rozšíriť aj prevádzku ich nízkonákladovej leteckej spoločnosti Jetstar v Ázii.
Minister nepomôže
Ani minister financií Peter Costello, ktorý má právo veta pri rozhodovaní o predaji aerolínií, nie je pripravený zasiahnuť. "Qantas môže byť národnou ikonou, no nie je národným bohatstvom," vyhlásil pre agentúru Bloomberg na margo tlaku zo strany odborov a terajšieho najväčšieho vlastníka UBS Global Asset Management, ktorá vlastní šesť percent spoločnosti. Tej sa ponuka zdá nízka.
"Slnko bude ďalej vychádzať a aj Qantas bude ďalej mať kenguru na chvoste," dodal. Ešte začiatkom februára ten istý minister mal obavy z konzorcia, ktoré až 70 percent z ponúkanej sumy chce kryť úverom. Vtedy v rozhovore pre AFP varoval pred takou vysokou pôžičkou, pričom si nebol istý, čo urobia spoločnosti v prípade nástupu hospodárskych problémov vo svete. Na Castella stavali odborári v Qantase aj preto, že v roku 2001 zabránil svojím vetom predaju austrálskej petrochemickej firmy Woodside Petroleum britsko-holandskej Royal Dutch/Shell Group, dnes Royal Dutch Shell. V tom čase považoval predaj Woodside za ohrozenie národných záujmov krajiny.
Stále zisková
Qantas Airways láka investorov najmä svojou finančnou silou. Na rozdiel od všetkých ostatných veľkých leteckých spoločností sa táto firma môže pochváliť už 13-ročnou ziskovosťou. Tou neotriasli ani teroristické útoky na New York a Washington 11. septembra 2001, ktoré pre väčšinu aerolínií znamenali prepad do straty a v mnohých prípadoch bankrot. Podľa Bloombergu dosiahli straty v celom leteckom sektore po septembri 2001 približne 40 miliárd dolárov.

Vizitka Qantas Airways
Vznik:
rok 1920 v Queenslande
Pozícia: Najväčšie austrálske aerolínie, druhé najstaršie na svete, patria medzi najväčšie na svete z hľadiska diaľkových letov.
Počet zamestnancov: 37-tisíc
Zisk: hrubý 671 miliónov dolárov, čistý 480 miliónov dolárov (k 30. júnu 2006)
Počet destinácií: 143 na všetkých kontinentoch (vrátane code sharing)
Počet letov: 750 medzinárodných týždenne
Letový park: 219 lietadiel

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
18. máj 2024 18:22