StoryEditor

Automobilka GM predáva svoju finančnú dcéru GMAC za 14 mld. USD

04.04.2006, 11:14
Autor:
TASRTASR

ajväčší výrobca automobilov na svete General Motors (GM) predáva väčšinový podiel vo svojej finančnej dcére GMAC za 14 miliárd USD, v prepočte 435 miliárd SKK, a zabezpečuje si tak peniaze, ktoré súrne potrebuje na svoju sanáciu.
Ako kupec 51-% podielu v ziskovej divízii sa presadilo konzorcium okolo hedžových fondov Cerberus Capital Management. Vďaka výnosu v hotovosti z dlho očakávaného predaja si automobilka, ktorá má problémy, vytvorí priestor, aby sa opäť dostala zo stratovej zóny. GM si okrem toho sľubuje, že po predaji sa zvýšia aj ratingy spoločnosti GMAC. Ratingové agentúry však okamžite tlmia tieto nádeje. GMAC pripúšťa, že Cerberus má klauzulu umožňujúcu odstúpenie od dohodnutého prevzatia, ak rating GM klesne pod určitú úroveň. Akcie GM klesli po tom, čo bolo zverejnené jednorazové zaťaženie bilancie v miliardovej výške v dôsledku tohto obchodu.
"Transakcia nám prinesie peniaze dôležité pre plánovanú sanáciu nášho severoamerického obchodu," vysvetlil šéf GM Rick Wagoner. Okrem toho finančná injekcia pomôže pri financovaní budúcich rastových iniciatív a posilnení bilancie. Obchod by sa mal zrealizovať do 4. štvrťroka 2006.
Kúpna zmluva podľa šéfa GMAC Erica Feldsteina však obsahuje dohodu, že Cerberus nemusí zrealizovať transakciu, ak rating GM klesne pod CCC. Agentúra Moody's hodnotí v súčasnosti GM stupňom B3 čo je jeden stupeň nad CCC s negatívnym výhľadom, ktorý naznačuje zmenu stupňa počas 12 až 18 mesiacov ako pravdepodobnú. Agentúra Fitch v pondelok varovala, že už štrajk u hlavného dodávateľa, insolventnej bývalej dcéry GM, spoločnosti Delphi, bude pravdepodobne viesť k zníženiu na CCC.
Moody's a Fitch dodávajú, že iba ďalej tesné väzby medzi GM a GMAC by mohli stáť v ceste vyšším hodnoteniam GMAC. Ohodnotenie bonity GM a jeho finančnej dcéry sa v súčasnosti všeobecne hodnotí ako "junk", špekulatívna úroveň, čo znamená vysoké náklady na získanie úverov. Rating CCC je ešte výraznejšie pod "junk".
Za rok 2005 vykázal GM stratu 10,5 miliardy USD. Pritom finančná dcéra bola jedna z mála perál v bilancii: GMAC dosiahol za celý rok zisk 2,8 miliardy USD. Automobilka mala problémy so silnou konkurenciou, cenovou vojnou v dôsledku zliav na americkom trhu a s vysokými cenami benzínu. Okrem toho ju zaťažila platobná neschopnosť spoločnosti Delphi.
Koncom novembra 2005 avizoval Wagoner, že pre veľké prebytočné kapacity a výrazné odbytové problémy treba zosilniť tlak na úsporný režim a v priebehu troch rokov zrušiť 30 000 pracovných miest predovšetkým v Severnej Amerike. Rok predtým presadil GM pre Európu radikálny program sanácie, ktorý predpokladá iba u nemeckej dcéry Opel zrušenie 10 000 pracovných miest. Experti považujú škrty za poslednú šancu pre GM.
Vzhľadom na krízu sa GM koncom roka 2005 rozhodol predať finančnú dcéru. Dohodnutý výnos z predaja vo výške 14 miliárd USD dostane GM počas troch rokov, z toho 10 miliárd USD pri uzavretí transakcie. Zvyšné 4 miliardy USD dostane z podielu v GMAC-Leasing, ktorý ďalej vlastní, a z retailového obchodu, ktoré sa majú v nasledujúcich rokoch premeniť na peniaze. Táto divízia zahŕňa okrem iného financovanie obchodu s autami.
Podľa GM veľkobanka Citigroup, ktorá patrí tiež ku kupujúcemu konzorciu, poskytne úverovú linku 25 miliárd USD na bežnú činnosť GMAC. V 2. štvrťroku očakáva GM v dôsledku predaja GMAC mimoriadne zaťaženie bilancie vo výške 1,1 až 1,3 miliardy USD.
Cenné papiere GM stratili 1,69 % na 20,91 USD.
Informovala o tom agentúra Reuters na svojej internetovej stránke www.reuters.de
(1 USD = 31,087 SKK)

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/ekonomika-a-firmy, menuAlias = ekonomika-a-firmy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
16. apríl 2024 22:25