StoryEditor

Kadiaľ vedie budúcnosť

18.09.2006, 00:00


Propán-bután (LPG)
-- Po benzíne a nafte tretie najrozšírenejšie motorové palivo, v zahraničí sa používa vyše 60 rokov, u nás krátko (liter LPG stojí okolo 22 Sk).
-- Vo svete naň jazdí asi päť miliónov áut, najviac v Taliansku, Holandsku a v USA. Vozidlá treba upraviť za niekoľko desiatok tisíc korún.
-- Produkuje menej oxidov uhlíka, dusíka i tuhých častíc a organických látok.
-- Na 100 km ho vozidlo spotrebuje asi o štvrtinu viac ako benzínu či nafty, čo s úpravou motora znižuje ekonomiku.
Zemný plyn
-- Svetové zásoby sú o niečo väčšie ako ropy.
-- Má vyššie oktánové číslo ako iné druhy palív, čo priaznivo vplýva na motor.
-- Vo svete naň jazdí asi milión áut. Na skvapalnenie zemného plynu treba teplotu mínus 162 st. C -- palivová nádrž teda musí byť izolovaná podobne ako termoska.
-- Autá upravené na zemný plyn by v budúcnosti mohli jazdiť na plyn vyrobený z uhlia.
Etanol
-- V Brazílii a v USA naň jazdí už od 90. rokov veľa vozidiel.
-- Na výrobu sa dajú využiť plodiny ako obilie, zemiaky, kukurica, cukrová trstina, repa, ale aj ovocie.
-- Má vyššie oktánové číslo ako benzín -- približne 106. Má lepšiu účinnosť.
-- Spôsobuje rýchlejšiu koróziu kovových súčiastok motora. Spotreba motora je o niečo väčšia ako pri benzíne a nafte.
Metanol
-- Najviac ho využívajú v Brazílii, USA a vo Švédsku.
-- Účinnosť motora je asi o pätinu väčšia ako pri spaľovaní benzínu.
-- Dá sa vyrobiť nielen z biomasy, ale aj niektorých fosílnych palív (zemný plyn, uhlie).
-- Výkon a dojazd vozidiel sa podobajú autám poháňaným benzínom a naftou. Jeho spaľovanie vyžaduje úpravu motora.
-- Spôsobuje rýchlejšiu koróziu kovových materiálov.
Bioplyn, drevoplyn
-- Prvý dvojtaktný motor na bioplyn zostrojil v 19. storočí Belgičan J. E. Lenoir a po ňom Nemec N. Otta, ktorý postavil štvortaktný motor na stlačený plyn. Pripravuje sa vyhnívaním biomasy.
-- Drevoplyn bol za druhej svetovej vojny v Európe veľmi rozšírený, najmä vo Francúzsku a Švédsku. Pripravuje sa spaľovaním suchých zvyškov biomasy.
-- Obe palivá sa hodia do naftových aj benzínových motorov.
Elektromotory
-- Sú najekologickejšie, batérie sa dajú nabíjať, najmä v mestách.
-- Zrýchlenie a jazda sú veľmi plavné, motor ide takmer bez hluku.
-- Dojazd na jedno nabitie je maximálne 200 km.

Hybridné pohony
-- Môžu využívať spaľovací motor v kombinácii s elektromotorom.
-- Objavili sa iba v posledných rokoch, hoci prvý si patentoval už v roku 1905 americký inžinier H. Piper.

Vodík a dusík
-- Patria k najperspektívnejším zdrojom energie. Vodík obsahuje voda, ktorá sa dá rozložiť na vodík a kyslík elektrolýzou.
-- Vodík sa dá vyrobiť aj oxidáciou ropných zvyškov či splyňovaním uhlia.
-- V autách sa vodík zatiaľ využíva len experimentálne.
-- Princíp jazdy na dusík je založený na odparovaní dusíka v tepelnom výmenníku. Ako zdroj tepelnej energie sa využíva atmosféra. Nevzniká pri tom teplo, ale chlad. Vozidlá na dusík sú v štádiu vývoja.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
08. november 2024 05:09