Kamión - Ilustračná snímkaStockExpert
StoryEditor

Nemci hádžu polená aj slovenským dopravcom, zakázali víkendové spanie v kamióne

01.06.2017, 00:00
Opatrenie mieri predovšetkým proti lacným dopravcom z východnej Európy.

Nemecko po zavedení minimálnej mzdy opäť znepríjemňuje život dopravcom zo zahraničia. Od 25. mája platí nové nariadenie, podľa ktorého nesmú vodiči v kabíne kamióna tráviť takzvaný týždenný odpočinok. Ide o povinnú pauzu s dĺžkou 45 hodín, ktorú majú vodiči predpísanú po šiestich dňoch za volantom, väčšinou ju čerpajú cez víkend. Dopravcovia zmenu kritizujú.

Pri kontrole sa vodiči musia preukázať dokladom o zaplatenom ubytovaní. Za každú hodinu, ktorú strávili proti vyhláške v kabíne, dostanú pokutu 60 eur, zamestnávateľ trojnásobok.

Opatrenie mieri predovšetkým proti lacným dopravcom z východnej Európy, ktorí vysielajú vodičov na niekoľko týždňov jazdiť po Nemecku. Dotkne sa však aj českých firiem, hoci tie väčšinou taký model podnikania nevyužívajú.

"Z veľkých Európanov sa zrazu stávajú nekompromisný ochrancovia vlastných záujmov," kritizoval toto nemecké opatrenie europoslanec a šéf SaS Richard Sulík v komentári pre HN. Tvrdí, že ide o ďalší "krok Nemecka v boji proti východoeurópskym autodopravcom" a že "slovenskí autodopravcovia dostávajú jednu ranu za druhou."

​Podľa Martina Felixa z českého združenia Česmad Bohemia opatrenie pocítia hlavne dopravcovia, ktorí jazdia dlhé trasy cez Nemecko, napríklad do Španielska. "Veľmi často sa stáva, že šesť dní na cestu tam a späť nestačí a vodič musí stráviť víkend v Nemecku," hovorí Felix. Podľa neho je to ďalší krok k obmedzeniu konkurencie zahraničných dopravcov.

Niektorí dopravcovia sa podľa Felixa už rozhodli z dlhých trás odísť. Za podivné považuje tiež to, že zákon v Nemecku zverejnili 24. mája a začal platiť hneď na druhý deň.

Felix tvrdí, že problém nespočíva v tom, že by dopravcovia museli platiť za hotel, ale ide o to, že nemajú s kamiónmi kde pri hoteloch zaparkovať. "Vodič nemôže opustiť kamión s nákladom. Pri hoteloch nie sú parkovacie miesta," dodáva Felix. Obáva sa, že zákaz povedie k tomu, že východoeurópski dopravcovia budú táboriť v kamiónoch pri česko-nemeckých hraniciach.

Viacero západoeurópskych krajín sa snaží o zavedenie podobných opatrení dlhšiu dobu. Zrejme najznámejšie je stanovenie povinnej minimálnej mzdy. Za tú dostali českí dopravcovia napríklad vo Francúzsku pokuty, vlani zakázala spanie v kamiónoch cez víkend Belgicko. Ochranárske opatrenia sú najrozšírenejšie vo Francúzsku, kde ich zaviedol ešte za svojho pôsobenia na ministerstve hospodárstva a financií súčasný prezident Emmanuel Macron.

01 - Modified: 2025-12-05 20:52:53 - Feat.: - Title: Tisíce žiakov a študentov protestovalo proti zákonu o vojenskej službe, mnoho z nich vynechalo vyučovanie 02 - Modified: 2025-12-05 19:20:14 - Feat.: - Title: Miliardy na obranu pred Ruskom. Nórsko navyšuje rozpočet a objednáva ponorky od Thyssenkruppu 03 - Modified: 2025-12-05 13:55:40 - Feat.: - Title: Nemecký parlament schválil návrat brannej povinnosti, cieľom je výrazne posilniť armádu 04 - Modified: 2025-12-05 10:03:41 - Feat.: - Title: Nemecké stíhačky budú od soboty chrániť poľský vzdušný priestor 05 - Modified: 2025-12-05 05:45:11 - Feat.: - Title: Nemecký parlament bude hlasovať o zákonoch o vojenskej službe a dôchodkoch, kde čelí odporu časti poslancov
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
06. december 2025 06:39