Skutočne veríte oficiálnej spotrebe, ktorú automobilky uvádzajú pri každom svojom modeli? Ak sa čo i len trochu orientujete vo svete automobilov tak určite viete, že tieto čísla sú len číslami a s realitou často nemajú vôbec nič spoločné. Európsky testovací cyklus jednoducho nastavil pravidlá zisťovania spotreby tak, že v reálnej premávke sú jednoducho nedosiahnuteľné.
V Taliansku sa však proti takémuto jednaniu formuje odpor. Združenie spotrebiteľov Altroconsumo podáva žalobu na Fiat a Volkswagen. Dôvodom sú klamlivé údaje v prospektoch týkajúce sa spotreby. Tŕňom v oku zákazníkov sú najmä typy Panda s 1,2 litrovým benzínovým motorom a Golf 1,6 TDI.
Skupina dané automobily otestovala a vyšli jej „neprekvapujúce“ výsledky. Reálna spotreba je vyššia o 18 až 50 %. Spotrebitelia sú teda podľa združenia klamaní a doplatia na to najmä tí, ktorí chcú šetriť čo najviac. Altroconsumo od automobiliek požaduje kompenzácie pre všetkých majiteľov týchto vozidiel. Fiat by mal podľa požiadavky majiteľom Pandy vrátiť 247 eur a Volkswagen 509 eur. Ide zhruba o zvýšené náklady na 15 tisíc kilometrov.
Taliani žalujú priamo výrobcov najmä kvôli tomu, že údajne obchádzali pravidlá testovania a merania spotreby. Je však pravdou, že bežná prax prináša prehusťovanie pneumatík alebo vylepšovanie aerodynamiky. Podstatné však je, že auto počas testu po ceste vôbec nejde. Celé zisťovanie prebieha v laboratóriu a množstvo spotrebovaného paliva kompetentní nesledujú priamo, ale vypočítavajú ho z množstva exhalátov.
Automobilky ale nemajú veľký priestor ako meranie ovplyvniť. Postupujú len podľa pravidiel. Nespokojní spotrebitelia aj napriek tomu smerujú svoje žaloby priamo na ne. Altroconsumo sa zatiaľ snaží k žalobe pripojiť ďalších nespokojných ľudí. Údajne však nezáleží na tom, koľko ich získa. Do sporu pôjde tak či tak.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk
Snímky: topspeed.sk
