Roman Pii Wagnerarchív
StoryEditor

Umelá inteligencia pomáha firmám hľadať vlastný zmysel prostredníctvom CSR

14.05.2024, 00:00

V súčasnom podnikateľskom svete je čoraz dôležitejšie, aby firmy preukázali svoj záväzok k spoločenskej zodpovednosti. Tí, ktorí sú medzi prvými v hľadaní spôsobov ako za zapájať a podporovať pozitívne projekty v našej krajine, spoločnosti a komunite, majú často neľahkú úlohu - nájsť tie najlepšie príležitosti ako byť spoločensky užitočný a nepodľahnúť greenwashingu. „Je náročné navigovať vo vodách spoločenskej zodpovednosti, vyhýbať sa povrchným riešeniam a naopak, využiť CSR na to, aby si značka vytvorila vlastný jasný účel "brand purpose", ktorý zodpovedá nielen obchodným cieľom spoločnosti, ale aj hodnotám, ktoré zdieľa so svojimi zákazníkmi a širšou komunitou,“ hovorí Roman Pii Wagner, zakladateľ Positive Impact Institute. Ako certifikovaný kouč sa podľa princípov americkej firmy OpenExO venuje transformácii malých podnikov na organizácie s exponenciálnym rastom.

V tomto úsilí zohráva kľúčovú rolu umelá inteligencia. AI dokáže skutočne jednoducho a  efektívne identifikovať, plánovať a implementovať CSR iniciatívy tak, aby zodpovedali hlbšiemu zmyslu spoločnosti a tak aby prispeli k budovaniu silnejšej značky. Výsledkom je výrazný krok vpred - nielen v zmysle naplneného cieľa CSR, ale najmä v ceste k vlastnému jadru značky - k vlastnej hlbokej hodnote, ktorú značka prináša celej spoločnosti. Nástroje umelej inteligencie sú dnes ľahko dostupné a pritom dokážu rozbehnúť exponenciálny rast spoločnosti. Na Slovensku sa tejto transformácii vo firmách venuje inštitút PII, ktorý uvádza niekoľko príkladov ako môže umelá inteligencia prehĺbiť a skvalitniť CSR a ESG stratégie.

Identifikácia relevantných tém

Jedným zo základných krokov pri vytváraní efektívnych CSR programov je identifikácia tém, ktoré sú relevantné pre danú firmu a jej zákazníkov. Umelá inteligencia dokáže analyzovať obrovské množstvo dát z rôznych zdrojov, ako sú sociálne médiá, fóra, správy, a identifikovať trendy a témy, ktoré majú pre zákazníkov najväčší význam. Na základe týchto analýz môžu firmy vytvoriť CSR programy, ktoré sú nielen relevantné, ale aj autentické a presne zacielené na ich cieľovú skupinu.

Personalizované zapojenie zákazníkov

AI tiež pomáha firmám personalizovať ich zapojenie zákazníkov do CSR aktivít. Prostredníctvom personalizovaných odporúčaní a cielených komunikačných stratégií môžu firmy oslovovať zákazníkov s iniciatívami, ktoré sú pre nich osobne relevantné a ktoré ich presvedčia, že firma má ich záujmy na srdci. Toto individuálne zapojenie môže vytvoriť hlbšie puto medzi značkou a zákazníkom a zvýšiť ich lojalitu voči značke.

Analytická a merateľná úspešnosť

Jedným z najväčších benefitov AI je jeho schopnosť analyzovať a merateľne hodnotiť úspešnosť CSR programov. Umelá inteligencia môže sledovať a analyzovať údaje o zapojení zákazníkov, odozvách na marketingové kampane a dopady CSR iniciatív, aby firmy mohli presne posúdiť, aký vplyv majú tieto programy na ich brand purpose a celkový obchodný výkon. Na základe týchto analýz môžu firmy pružne reagovať a prispôsobiť svoje CSR stratégie tak, aby čo najlepšie zodpovedali ich cieľom.

Využitie AI na hľadanie vlastnej identity

Ak chceme integrovať CSR hlboko do spoločnosti, jedným z faktorov je prepojiť CSR s hlbším zmyslom značky. Benefity sú obrovské. Hlbší zmysel pomôže rozšíriť komunitu podporovateľov a ambasádorov značky a zároveň dokáže výrazne zvýšiť ziskovosť -  vyhľadávať nové stratégie, business modely, ktoré inak rýchlo strácajú relevantnosť. Čim lepšie CSR reflektuje hlbší zmysel značky a jeho prepojenie, tým výraznejšími sa stávajú jednotlivé aktivity a aj biznis model značky. Táto synergia je priamym opakom greenwashingu alebo zneužívania CSR na marketingové účely.

Zákazníkom sa otvára úplne iný pohľad na značku a jej produkty a takýto model ak je správne definovaný, môže mať  prínos pre celú spoločnosť. Ak sú CSR projekty priamo späté s DNA firmy a značka má svoj hlbší zmysel, v takom prípade CSR nie je iba o povrchných gestách alebo marketingových trikoch, ale o úprimnom záväzku k spoločenskej a environmentálnej zodpovednosti. V našom svete súčasne prebiehajú tri revolúcie v oblasti digitalizácie, udržateľnosti a účelu. Správny model na prežite a zásadný, dlhodobý rast je uvedomovať a aplikovať ich. Preto je úspech organizácie úzko prepojený s jej schopnosťou pozitívne ovplyvňovať a prispievať k prosperite spoločnosti ako celku a vytvára tak trvalú a autentickú hodnotu pre všetkých.

Hľadanie identity či hlbšieho zmyslu je možno trochu idealistickým prístupom. Otvára oblasti, ktoré neboli prebádané, využíva experiment a intuíciu. No výsledky tejto cesty sú skutočné, hmatateľné a sú prínosné pre celú spoločnosť pretože sú iniciátorom zmeny, ktorú potrebujeme. Slovami filozofa B. Fullera: „Nikdy nezmeníme veci bojom proti existujúcej realite. Ak chceme niečo zmeniť, musíme vytvárať nové modely, ktoré spôsobia, že sa existujúce modely stanú zastaranými.“

Kto je Roman Pii Wagner

Je zakladateľom Inštitútu Pozitívneho dopadu (PII) a iniciatívy „za hlbší zmysel“, ktorá sa opiera o Davos Manifest 2020 a dopĺňa ho o aktuálne témy vo vývoji zodpovednej umelej inteligencie, na ktorej by sa mali podieľať súkromné firmy a korporácie. 25 rokov vlastní a riadi úspešnú slovenskú obchodno-výrobnú spoločnosť. Popularizuje využite AI a najnovších technológií, ako nástroj zmeny firiem a spoločnosti.

Viac než 5 rokov pomáha organizáciám ako transformačný dizajnér a certifikovaný kouč americkej OpenExO, meniť  a rozvíjať nové biznis modely pre ich úspešný exponenciálny rast. Pre spoluprácu ho môžete kontaktovať na: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

 
menuLevel = 1, menuRoute = pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = pr-clanky, homepage = false
30. október 2024 11:40