Crowdfundingová platforma StartLab na Slovensku funguje už 6 rokov. Teraz o tejto forme získavania peňazí vydávate aj knihu. Dá sa povedať, že sa na Slovensku crowdfunding „uchytil“?
Áno, postupom času je spustených kampaní čoraz viac. Kým v roku 2016 sme na StartLabe spustili 33 kampaní, v tomto roku to bude okolo 300. Vidíme to aj pri inom type ako je odmenový crowdfunding, napríklad darcovský crowdfunding cez službu DARUJME.sk alebo na platforme Ľudia Ľuďom. Na všetkých platformách rastie tak počet tých, ktorí zbierajú peniaze, ako aj tých, ktorí na projekty prispievajú. Autori takýchto výziev a kampaní pochopili výhody online fundraisingu a postupne si naň zvyká a získava dôveru aj široká verejnosť.
Prečo je dôležité, aby ľudia rozumeli crowdfundingu, či už sú na strane dávajúcich alebo prijímateľov podpory?
Predovšetkým pre výhody, ktoré tento systém prináša. Na strane autorov je to relatívne jednoduchá možnosť získania peňazí, propagácia zámeru a získanie okamžitej spätnej väzby. Na strane prispievateľov je to možnosť zapojiť sa a pomôcť vzniknúť zaujímavým projektom, ktoré často v bežných schémach podporu nenašli. Ide o jednoduchý a transparentný systém, do ktorého sa môže zapojiť ktokoľvek.
Často je ako odmena za podporu kampane použitý produkt inej firmy. Otvára sa tým priestor na synergiu rôznych odvetví alebo dokonca konkurencie?
Všeobecne sa dá povedať, že crowdfunding je forma spolupráce. Koho autor do tejto spolupráce prizve, je na jeho možnostiach a schopnostiach. Participovať sa dá na viacerých úrovniach. Či už finančnou podporu projektu, podporou projektu vo forme matchingu, ale aj tak, ak ma autor pred kampaňou osloví, ja mu svoje produkty dám zadarmo alebo za výhodných podmienok ako odmeny do kampane a tak pod...
Zostáva vám 85% na dočítanie.