Trápia vás vysoké ceny potravín? Choďte nakupovať do Poľska – takú radu má pre Čechov poradca premiéra Petra Fialu Štěpán Křeček. Odporúčanie môže znieť z úst vládneho predstaviteľa bizarne, no skutočne sa tak v CNN Prima News pred pár dňami vyjadril. „Už sa to oplatí aj Pražanom, jazdiť na väčšie nákupy do Poľska,“ povedal doslova.
No faktom je, že Čechom i Slovákom z pohraničných oblastí takéto rady dávať netreba. Na sever jazdia za nákupmi desaťročia a obchodná turistika poriadne nabrala na obrátkach v ostatných mesiacoch. Výhodné poľské ceny dodatočne zvýrazňuje nulová DPH, ktorá tam platí od vlaňajšieho februára.
Čoskoro však Slováci môžu okúsiť „zakupy w Polsce“ aj bez prekročenia hranice. Po našom trhu sa totiž obzerá Biedronka, dominantný hráč na tamojšom maloobchodnom trhu. O možnom príchode diskontu na Slovensku ako prvý informoval Denník N, tému vo veľkom rozobrali aj poľské médiá. Šéf komunikácie tohto reťazca aj pre HN potvrdil, že v hre je príchod na Slovensko alebo do Rumunska. „Aktuálne realizujeme detailný prieskum a analýzu trhu,“ povedal Arkadiusz Mierzwa.
Veľký konkurent pre Lidl
HN sa rozhodli pozrieť na to, čo by Biedronka reálne mohla ponúknuť slovenským nakupujúcim. Teraz doma poznajú skutočný diskontný predaj iba vďaka Lidlu – ktorý je zároveň najväčšou konkurenciou Biedronky v Poľsku. „Bola dlhodobo najobľúbenejšia, no minulý rok ju Lidl tesne predbehol,“ hovorí pre HN Juraj Gomboš, Slovák, ktorý dlhodobo žije vo Varšave. Štatistika portálu Wiadomoscispozywcze.pl ukazuje, že rozdiel je medzi nimi naozaj tesný.
A hoci „Lienka“ podľa Gomboša, ktorý u susedov pracuje pre veľkú nadnárodnú firmu, nemá taký pestrý sortiment ako konkurenti, za veľkú výhodu považuje veľmi širokú sieť predajní. „Najpopulárnejšie sú práve menšie prevádzky umiestnené pod panelákmi,“ spresňuje Gomboš. Diskont sa, ako dodáva, zameriava na mäsové výrobky a mliečne produkty, predáva ich najmä pod vlastnými značkami. „Ponuka alkoholu, predmetov osobnej hygieny či pochutín je obmedzenejšia a nehodí sa tak na väčšie nákupy,“ dodáva.
Patryk Skrzat, editor portálu Businessinsider.pl, však zdôrazňuje, že Biedronka nie je iba o privátnych značkách – čo potvrdzuje aj letáková ponuka. „Teraz je to už obchod v podstate pre každého. Predávajú obľúbené značky a aj svoje vlastné, majú vernostné karty a aplikáciu,“ vysvetľuje novinár pre HN. A pripomína, že reťazec začínal pred takmer 30 rokmi ako „tvrdý diskont“. Tovary sa predávali priamo z paliet. „Ale cena bola rozhodujúca.“ Biedronke sa teda začalo dariť.
Pozrite si ceny 25 položiek predávaných v Biedronke a aktuálnu letákovú ponuku:
Zostáva vám 43% na dočítanie.