Plán Európskej únie na postupné ukončenie predaja nových automobilov so spaľovacím motorom do roku 2035 by sa mohol odsunúť. Povedal to podľa agentúry Bloomberg finančný riaditeľ automobilky Porsche Lutz Meschke. „V súčasnej dobe sa veľa diskutuje o konci spaľovacích motorov,“ povedal Meschke.
„Myslím, že by sa to mohlo odložiť,“ dodal. Podľa plánuje EÚ sa má najneskôr od roku 2035 pristúpiť ku kompletnej obmene ponúk automobiliek, ktoré by mali prejsť od spaľovacích alebo hybridných vozidiel k tým plne elektrickým, respektíve k tým, ktorých emisie sú nulovú.
V hre je stále aj využívanie neutrálneho syntetického paliva, ktoré by zachovalo v prevádzke prakticky aj dnešné spaľovacie motory, avšak jeho cena je dnes ešte niekoľkonásobne vyššia ako za bežné fosílne palivá. Výroba je drahá a celkovo je zatiaľ takéhoto paliva málo pre využívanie v masovom meradle. Tejto oblasti sa začala venovať napríklad aj značka Porsche.
Spomalenie objednávok elektromobilov vyvolalo pochybnosti, či Európska únia plní plán postupného vyraďovania vozidiel so spaľovacím motorom. Tento krok predstavuje jednu z najambicióznejších snáh o obmedzenie emisií oxidu uhličitého.
Spotrebiteľa v regióne od nákupu elektromobilov odrádza nedostatok spoľahlivých nabíjacích miest, trvale vysoké ceny elektromobilov a zrušenie stimulov pre ich nákup. Británia už odložila plánovaný zákaz predaja nových benzínových a naftových modelov o päť rokov, až na rok 2035 z pôvodného „vyškrtnutia spaľovákov“ už v roku 2030.
Výrobcovia prémiových a luxusných elektromobilov sa zaobídu bez dotácií, ale v segmente cenovo dostupnejších modelov pre masový trh je zrušenie dotácií zlé, uviedol Meschke. Kvôli súčasnej situácii, keď je v Európe neochota kupovať elektromobily, by sa dotácie podľa neho mohli vrátiť.
Vlani Nemecko odmietlo podporiť prijatie plánu EÚ na postupné vyradenie nových vozidiel so spaľovacími motormi a požadovalo, aby Brusel chránil aj vozidlá poháňané tzv. e-palivami, ktoré sú vytvorené pomocou elektrolytického procesu, kde sa používa elektrina na rozklad vody na vodík a kyslík.
Vodík získaný týmto spôsobom možno následne použiť ako základ na výrobu syntetických palív vrátane syntetických benzínov, dieselov alebo metánu. Túto technológiu podporuje práve Porsche. Automobilka sa v roku 2022 pripojila k skupine investorov, ktorí stavili v prepočte 239 miliónov eur na začínajúcu firmu budujúcu závod na výrobu týchto palív v Čile.