StoryEditor

Lacnú elektromobilitu Brusel opäť odsunul. Prelomový zákon tlačí na ekológiu batérií

21.12.2022, 14:10
  • Je elektromobil ekologický, pretože pri jazde neprodukuje emisie, alebo je to len jedna veľká lož?
  • Je výroba a likvidácia batérií taký veľký zásah do prírody, že to samotnú bezemisnú jazdu nevyváži?
  • Nový zákon schválený v Bruseli by do toho mal vniesť trochu svetla. Prelomový zákon o batériách vyžaduje, aby ťažba aj výroba boli ekologické.

Zákonodarcovia Európskej únie sa zhodli na nariadení o batériách, ktoré by sa malo postarať o to, aby batérie boli šetrnejšie k životnému prostrediu v celom životnom cykle, teda od ťažby surovín cez výrobu batérií až po ich recykláciu. Akumulátory pre elektromobily vyrábané v Európe by podľa predstáv zákonodarcov mali byť najekologickejšie na svete, píše iDNES.cz.

Od polovice roku 2024 budú musieť výrobcovia udávať uhlíkovú stopu batérií, odhadovanú od ťažby materiálov až po samotnú recykláciu po vyradení z vozidiel a podobne. Od roku 2027 na základe týchto údajov o uhlíkovej stope bude stanovená taktiež najvyššia prípustná hranica pre uhlíkovú stopu batérií predávaných na európskom vnútornom trhu.

image

Výroba elektromobilu škodí prírode až o 70 percent viac ako bežné auto, priznáva Volvo

Od roku 2027 budú tiež limity pre výrobcov batérií, koľko percent úžitkového materiálu sa bude musieť dať znovu využiť – u lítia polovica, u niklu a kobaltu to má byť 90 percent. Ciele sa k roku 2031 potom ešte navýšia. Mimo toho bude povinné vo výrobe používať tieto recyklované materiály – lítium a nikel aspoň zo šiestich percent, kobalt v zastúpení 16 percent.

„Doteraz je hlavnou obavou a obsahom protestov proti ‚ekologickosti‘ batérií práve ťažba nerastných surovín, spracovateľské aktivity v chemickom priemysle a obava z možnej ekologickej záťaže spojenej s ‚vyhadzovaním‘ starých batérií,“ vysvetľuje Michal Hrubý, výskumný pracovník Inštitút pre európsku politiku Europeum.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 62% na dočítanie.
01 - Modified: 2022-12-20 13:00:53 - Feat.: 1 - Title: Pokuta stovky eur i odobratie vodičáka. Ťukanec na parkovisku vás môže vyjsť draho 02 - Modified: 2022-12-20 10:28:08 - Feat.: 1 - Title: Elektromobil, ktorý sa nebojí ani brodiť rieku. Novinka od Toyoty nás poriadne prekvapila 03 - Modified: 2022-12-17 08:21:26 - Feat.: 1 - Title: Výroba elektromobilu škodí prírode až o 70 percent viac ako bežné auto, priznáva Volvo 04 - Modified: 2022-12-10 17:30:23 - Feat.: 1 - Title: Za volantom luxusného elektromobilu za takmer 200-tisíc eur. Vzadu si užijete aj kino 05 - Modified: 2022-12-16 13:36:13 - Feat.: 1 - Title: Robíte ich nevedome aj vy? Toto sú zlozvyky, ktoré vám časom pochovajú batériu v aute
01 - Modified: 2024-05-31 22:00:00 - Feat.: - Title: Na slovenské diaľnice pribudnú radary i batónové panely. NDS tak reaguje na nehody 02 - Modified: 2024-05-31 15:18:44 - Feat.: - Title: Reakcia Európy na Trumpov verdikt: Ani exprezident nestojí nad zákonom, znie z médií. Orbán ho podporil 03 - Modified: 2024-05-31 11:18:42 - Feat.: - Title: KVÍZ: „Maximálky“ naprieč dovolenkovými krajinami. Vyznáte sa alebo riskujete pokutu? 04 - Modified: 2024-05-31 08:53:53 - Feat.: - Title: Návod na mestá bez nehôd? Presadnúť na bicykle, zvýhodniť chodcov a najmä spomaliť 05 - Modified: 2024-05-31 08:59:21 - Feat.: - Title: Renault láka na nízke ceny. Prichádza s lacným elektromobilom Twingo, vyvíjať ho bude s čínskym partnerom
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
01. jún 2024 00:41